Verná i neverná, oboje s láskou

Elzbieta Ettingerová: Hannah Arendtová - Martin Heidegger. Preložila Jana Juráňová. Bratislava, Agora. Bratislava 2002.

V malom kníhkupectve uprostred Paríža visí hrubou fixkou napísaný rebríček. Tri z najpredávanejších titulov sú v týchto dňoch knihy spisovateľky, historičky a esejistky Hannah Arendtovej. Nový záujem o ňu vyvolalo aj nedávne vydanie niekoľkých zväzkov jej korešpondencie, medzi nimi kniha historičky Elzbiety Ettingerovej Hannah Arendtová - Martin Heidegger.

Hannah Arendtová a Martin Heidegger sa zoznámili v roku 1924. Ona bola skvelá osemnásťročná židovská študentka filozofie a on mal tridsaťpäť - uznávaný univerzitný profesor. Začalo sa to vášnivým ľubostným a mileneckým vzťahom. Potom sa vzájomná závislosť menila podľa ich rozdielnych potrieb a rozhodnutí, ale trvala celý ich život. „Ako obrovsky rozmanitá je vo svojich prejavoch láska! Láska nie je prejavom sexuálneho pudu. Keby bola, mala by stále tú istú podobu. Sexuálny pud sa vôbec neprejavuje, skrýva sa. Ide iba o to, aby zrodil a podporoval lásku, jej prejavy majú zmysel a hodnotu samy za seba.“ Kniha Elzbiety Ettingerovej je svedectvom bolesti, lásky, manželstiev, útekov a lží, za Hitlera aj po ňom, keď Heidegger síce stále ešte bol filozofickou hviezdou, ale aj bývalým exponentom nacizmu, vzorným rektorom univerzity v Heidelbergu v dobe temna. Hannah Arendtová musela v tridsiatych rokoch z Nemecka odísť a začala kariéru v New Yorku. Po vojne najskôr Heideggerov obdiv k národnému socializmu odsúdila, ale po ich prvom povojnovom stretnutí v roku 1950 mu všetko odpustila a vlastne len vďaka jej neúnavnému lobingu nakoniec Heideggera akceptovali aj v Amerike. To už bola hviezdou ona.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Ešte vždy mi pripadá neuveriteľné, že sa mi podarilo dosiahnuť oboje - veľkú lásku i zmysel pre vlastnú identitu,“ píše v roku 1937 v najkrajšom ľúbostnom liste dvadsiateho storočia. „A pritom som dosiahla jedno len vďaka tomu, že som mala to druhé. Teraz už konečne viem, čo je šťastie.“ Tie slová nepatrili Heideggerovi, ale jej manželovi Heinrichovi Blücherovi. „V tejto knihe chýba venovanie,“ napísala Heideggerovi v roku 1958, keď mu tak ako všetky svoje knihy poslala svoj Ľudský údel. „Veď ako som ju mohla venovať Tebe, svojmu dôvernému priateľovi, ktorému som ostala verná i neverná, oboje s láskou.“

HODNOTENIE: *****

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 527
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 192
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 861
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 972
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 749
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 794
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 477
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu