
internetového biznisu. Rozhovory s viac ako 80 poprednými svetovými e-manažérmi ukázali prekvapivú zhodu v pomerne širokom spektre vlastností. Na základe tejto zhody je teda možné zostaviť napr. takýto sebaspoznávací dotazník:
1. Viete riskovať?
V tradičnom podniku sa veľmi cení, keď manažér robí predvídateľné kroky a vyhýba sa rizikám. Ale v elektronickom podnikaní to nie je možné. Trh nie je dobre definovaný, požiadavky zákazníkov sa rýchlo menia a rastú. Zákazník je tu skutočným pánom. Pohybovať sa v tejto oblasti je ako plávať v kalných vodách. Je potrebné naučiť sa prijímať stále väčšie riziká.
2. Nevadí vám neistota?
Vedeli by ste pracovať tam, kde nič nie je isté a všetko sa stále mení? Ako prehlásil jeden zo šéfov elektronického obchodu: "Často vytvárate čoraz chaotickejšie prostredie pre uspokojenie stále sa meniacich potrieb. Je to ako ísť rallye naslepo. Musíte sa učiť za jazdy. Žiadna mapa neexistuje." Spravidla je dokonca potreba pracovať podľa viacerých scenárov naraz.
3. Ste blázon do internetu?
Úspešní e-manažéri často hovoria, že internetom žijú, že ho dýchajú. Čítajú, surfujú, stále niečo skúšajú. Aby ste mohli chápať, čo internet ponúka, čo požaduje zákazník, aké sú technologické možnosti využitia elektronického obchodu, na to musíte byť do internetu úplne ponorený. "Vášeň je to hlavné. Máte toľko práce a tak málo času."
Dokonca i to, čo vás zaujíma a čo vás na internete baví, môžete preniesť do skutočného podnikateľského života e-manažéra.
4. Zaujíma vás všetko nové?
Snáď najlepšie by sa dala táto vlastnosť popísať slovom "zvedavý". Dôležitá je chuť stále sa učiť. Nejde pritom o učenie, ktoré poznáme zo školy, kedy sa učíme a vlastne nevieme prečo. Učenie, o ktorom je reč, je vstrebávanie nových informácií z rôznych oborov a premýšľanie o ich využití v praxi. Zároveň si musíte uvedomiť, že to, čo sa dnes naučíte, už zajtra nemusí stopercentne platiť. Preto musíte byť ochotní skúšať a prehrávať. Pretože v internetovom svete platí viac ako kdekoľvek inde, že i chyby vedú k výsledku. Je však potrebné rýchlo ich odhaliť, priznať si ich a poučiť sa z nich.
5. Ste dostatočne akční?
E-manažér by mal túžiť po akcii. Na rozdiel od svojich analyticky založených kolegov by mal vedieť rýchlo myslieť a rýchlo konať. Mal by sa učiť z praxe, nebáť sa experimentovať. Na druhej strane by mal byť stále v strehu, aby včas rozpoznal chybné rozhodnutie.
6. Ste flexibilní?
Predchádzajúca požiadavka na "akčnosť" so sebou nesie i druhú nepostrádateľnú vlastnosť a tou je flexibilita. Musíte vedieť rýchlo zmeniť vaše myslenie od "tak to je" a prejsť k "tak by to mohlo byť." V prípade potreby musíte vedieť rýchlo opustiť myšlienku bez toho, že by ste stratili svoju víziu. Chyby sa zákonite objavujú, trh sa mení. Financie sa v rôznych oblastiach objavujú a miznú. Aby ste boli schopní pracovať v tomto prostredí, musíte stále prehodnocovať súčasný stav a meniť veci podľa potrieb.
7. Viete myslieť inak?
Predovšetkým v prostredí začínajúcich internetových firiem je potrebné vedieť myslieť novo, nezávisle a zbaviť sa predsudkov. Musíte mať dostatočnú sebadôveru a musíte vedieť porušovať zažité pravidlá. V tradičných firmách každé netradičné rozhodnutie spravidla so sebou prináša nutnosť vnútornej zmeny. Preto tiež vôľa a umenie presadiť niečo nové musia byť silnejšie. Musíte byť skrátka odhodlaní bojovať za zmenu. To často vyžaduje značnú odolnosť proti tlakom okolia.
8. Máte dostatočnú energiu a výdrž?
Fyzické predpoklady a odolnosť nie sú v prípade e-manažérov len prázdnou frázou. Prieskum ukázal, že títo pracovníci sú vystavení extrémnemu tlaku a záťaži. Musia často pracovať súčasne na niekoľko úlohách pod časovým tlakom. A musia tak vedieť pracovať mnoho hodín denne, mnoho dní v týždni. "Nie je to šprint, je to maratón," hovoria mnohí. Výsledky rozhovorov ukazujú, že pracovať 12 - 15 hodín denne 6 - 7 dní v týždni je bežné. Je to však dlhodobo možné? Čím rýchlejší je svet elektronického obchodovania, tým rýchlejšie sa môže dostaviť tzv. burn-out efekt, čiže "vyhorenie". Preto je potrebné vedieť tiež efektívne odpočívať, nájsť si čas na rodinu a koníčky.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že úspešný e-manažér by mal mať všetky vlastnosti, ktoré sú potrebné pri riadení v tradičnom podniku, a navyše by mal byť dynamický, nekonformný, odvážny a fyzicky i psychicky mimoriadne odolný. Snáď preto je medzi týmito manažérmi také veľké percento mladých mužov a žien. Sú všetky zmienené vlastnosti vrodené, alebo sa dajú naučiť? Odpoveď na túto otázku nepoznáme. Nabudúce sa ale pokúsime nájsť odpoveď na otázku, kde hľadať vhodných kandidátov a ako ich správne vyberať.