Je takmer samozrejmosťou, že na vernisáže prichádzajú výtvarníkom zahrať ich kolegovia z hudobnej brandže. V polovici osemdesiatych rokov ich Ladislav Snopko postavil do obráteného garde. Základom cyklu podujatí Dotyky a spojenia na bratislavskej Vajnorskej ulici v oficiálnom stredisku často neoficiálnej kultúry bolo koncertovanie špičkových českých a slovenských spevákov a muzikantov, reprezentujúcich rôzne podoby nekomerčnej hudby. Už tento nápad bol sám osebe nosný, no návštevníci vždy spoľahlivo preplnenej sály dostali do ruky aj bulletin, ktorý okrem profilu účinkujúcich predstavil niektorého zo zakázaných slovenských výtvarníkov, pre ktorých to bola vtedy často jedna zo vzácnych možností prezentovať sa pred domácim publikom.
Dvanásť bulletinov malo svojím obsahom, grafickou úpravou i vysokým nákladom (a tomu zodpovedajúcim spôsobom výroby) s oficiálnym povolením propagačného materiálu ku „kultúrnej akcii“ spoločné len číslo povolenia. Unikátne kontaktné vystúpenia Bittovej, Mertu, Vargu, Ursinyho, Filipa či skupín Půlnoc, Bez ladu a skladu, Krásne nové stroje, Garáž a desiatok ďalších koncertujúcich sprevádzali „virtuálnou“ galériou Jozef Jankovič, Rudo Sikora, Igor Kalný, Vladimír Havrilla, Juraj Bartusz, Klára Bočkayová, Michal Kern, Milan Paštéka, Ivan Csudai, Igor Minárik a Július Koller.
Originalita pôvodného nápadu i snaha zdokumentovať minulú dobu vyústili nedávno do výstavy spomínaných výtvarníkov v Mirbachovom paláci Galérie mesta Bratislavy. Jej súčasťou a cenným zavŕšením jednej z mála nezávislých aktivít počas totalitného režimu je vydanie rovnomennej publikácie, v ktorej autorské reflexie vtedajšej kultúrno-spoločenskej situácie a osobitne neoficiálnej výtvarnej scény na Slovensku autenticky ilustrujú reprinty všetkých bulletinov v kompletnej pôvodnej podobe.
HODNOTENIE: *****