
Sylvia von Kekule a George Tabori - divadlo v božom dome. FOTO - DPA
Podľa Taboriho sa opera z roku 1782 v mnohých ohľadoch hodí ako reakcia na útoky z 11. septembra. „Hra je vynikajúcou výpoveďou o tolerancii.“ Ukazuje stretávanie západnej a islamskej kultúry, ale na rozdiel od moderných tendencií sa končí šťastne: „V rámci pozitívneho príkladu láska víťazí nad nenávisťou a predsudkami.“
Aby podčiarkol Mozartov tenor, do hlavnej úlohy moslima vybral 88-ročný režisér židovského umelca Michaela Degena. Turecké nástroje ako krátka lutna alebo „zvuky koránu“ majú ozvučiť priestory, v zbore spievajú kresťania spolu so židmi a moslimami. Hudobná zodpovednosť za projekt je na Christophovi Hagelovi. Ten už je známy nezvyčajnými predstaveniami - napríklad ako Don Giovanni na technodiskotéke.
Najprv pôjde opona hore pätnásť ráz, a to v Kostole cisára Wilhlema od 27. júla. V Novej synagóge a Kreuzberskej mešite našiel George Tabori ďalšie nezvyčajné scény pre svoj kus, diváci si tam vychutnajú sedem, respektíve osem predstavení.
Farárku Sylviu von Kekule z Kostola cisára Wilhelma hra nadchla tak, ako aj zástupcov oboch ďalších Božích chrámov. „Rovnako ako iné náboženstvá, aj kresťanstvo vyzýva na toleranciu,“ tvrdí.
EDWIN GRASSMEIER