Podnikové pirátstvo narastá

BRUSEL – Väčšina veľkých firiem sa už stala obeťou pirátstva. Prípady, keď niekto okopíruje ich výrobok, alebo si zaregistruje ich značku, alebo poruší autorské práva sú stále častejšie. Najviditeľnejšie to je asi pri hudobných nahrávkach, počítačo


ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR


BRUSEL – Väčšina veľkých firiem sa už stala obeťou pirátstva. Prípady, keď niekto okopíruje ich výrobok, alebo si zaregistruje ich značku, alebo poruší autorské práva sú stále častejšie. Najviditeľnejšie to je asi pri hudobných nahrávkach, počítačových programoch a značkovom oblečení.

Poradenská spoločnosť KPMG zverejnila štúdiu, podľa ktorej 87 percent z viac ako troch stoviek veľkých európskych firiem stretlo so zneužitím svojho nápadu alebo značky, uvádza vo svojej správe internetové vydanie Mladej fronty Dnes. Dve tretiny opýtaných firiem sa svojich práv domáhali súdnou cestou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa idnes.cz najväčšiemu záujmu pirátov sa tešia ochranné značky. Napríklad v Česku si dal brat jedného z bývalých ministrov zaregistrovať názov Toyota. Meno, spolu s dizajnom alebo technickým vyhotovením sú často najcennejším majetkom mnohých firiem a prinášajú im miliardové zisky. Alebo straty, ak sa na ich mene niekto priživuje alebo ho zneužije.

Vyspelé krajiny sa snažia duševné vlastníctvo čoraz viac chrániť. Na druhej strane však rastie predaj pirátskeho tovaru, napríklad kompaktných diskov. Odhaduje sa, že v minulom roku tržby za predaj pirátskych nosičov stúpli až na 4,3 miliardy dolárov.

Na druhej strane hudobné vydavateľstvá prišli o niekoľko miliárd tým, že ľudia si nekúpili ich originálne výrobky.

Obľúbeným tovarom je aj značkové oblečenie a módne doplnky. Trhy sú plné lacných „značkových“ tričiek a slnečných okuliarov, ktorých cena je niekoľkokrát nižšia ako pri skutočných značkových veciach.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dodáva idnes.cz cena značky a dobrého mena sa kvôli globalizácii zvyšuje. Niektoré veľké firmy žijú len z toho, že predávajú licenciu na výrobu svojho tovaru ale samy už nič neprodukujú. Napríklad Nike zarába miliardy na predaji svojej „fajky,“ dodáva idnes.cz.

Podľa KPMG veľa firiem nevyužíva možnosti, ktoré im predaj ich značky poskytujú. Až 60 percent spoločností pripustilo, že svoje duševné vlastníctvo nevyužíva dostatočne a skoro všetky z nich si uvedomujú, že takto prichádzajú o veľké peniaze. Obávajú sa však zneužitia a nedostatočnej ochrany autorských práv, píše na záver idnes.cz.

(gk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 597
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 330
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 720
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 153
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 357
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 860
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 889
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 367
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu