
Boeing 757 patrí k šťastnejším
Opora ruského letectva, Tupolev Tu-154 má za sebou tridsaťročnú históriu. Prototyp uzrel svetlo sveta v roku 1972. Vylepšená verzia z roku 1982 sa vyrába dodnes.
Lietadlo patrí k tým bezpečnejším. Po zarátaní poslednej tragédie nad Nemeckom má typ na konte 28 havárií. Len dve z nich zapríčinilo zlyhanie ruskej techniky.
Pri hodnotení lietadla sa hovorí o bezpečnostnom rekordérovi. Rusi sú na hodnotenie obzvlášť pyšní, pretože ich stroje lietajú, v porovnaní napríklad s americkými, v regiónoch s nepríliš vyspelou leteckou kontrolou a navigáciou, navyše za horších klimatických podmienok, najmä v zime.
Väčšinu doterajších neštastí mali na svedomí chyby pilotov či dispečerov, niekoľko 154-iek padlo aj v občianskych vojnách v Libanone, či Afganistane.
Jedno „tučko“ Aeroflotu sa zrútilo aj na pražskom letisku v roku 1973. Pri pristávaní škrtlo krídlom o dráhu, v lietadle zahynulo 66 cestujúcich.
Najhoršiu haváriu podľa počtu obetí zažil Tupolev v roku 1985, keď sa lietadlo po nekontrolovanom klesaní zrútilo v Uzbekistane. Pri nehode zahynulo všetkých dvesto ľudí na palube.
Boeing 757 patrí k menej „neštastným“ modelom najväčšieho svetového výrobcu. Aj s poslednou tragédiou sa zrútil zatiaľ sedemkrát. Jeho história je však v porovnaní s Tu-154 o desať rokov kratšia. Americké aerolinky ho začali používať od roku 1982.
Dva Boeingy 757 boli vlani zneužité pri teroristických útokoch na Spojené štáty. V prvom, ktoré členovia al-Kaídy nasmerovali na Pentagon, zahynulo 64 cestujúcich. V ďalšom, ktoré sa zrútilo v Pensylvánii, zahynulo 44 ľudí.
Najtragickejšia havária v histórii tohto modelu sa stala v júni 1996 v Dominikánskej republike. Lietadlo sa zrútilo do Atlantiku krátko po štarte len 21 kilometrov od mesta Puerto Plata. Príčinou bola porucha rýchlomeru. Pilot sa domnieval, že letí podstatne rýchlejšie, ako letel. Nakoniec znížil výkon motorov tak, že už nedokázal pádu do oceánu zabrániť. Haváriu neprežilo 189 ľudí.
Stroj, ktorý sa zrazil v noci z pondelka na utorok s ruským Tu-154, bol jedným z flotily nákladných lietadiel doručovateľskej spoločnosti DHL. V októbri 1999 prebudoval Boeing z bežnej civilnej verzie na účely DHL 44 lietadiel, ktoré dovtedy slúžili britským aerolíniám. (tom)