Ruská pýcha


Boeing 757 patrí k šťastnejším


Opora ruského letectva, Tupolev Tu-154 má za sebou tridsaťročnú históriu. Prototyp uzrel svetlo sveta v roku 1972. Vylepšená verzia z roku 1982 sa vyrába dodnes.

Lietadlo patrí k tým bezpečnejším. Po zarátaní poslednej tragédie nad Nemeckom má typ na konte 28 havárií. Len dve z nich zapríčinilo zlyhanie ruskej techniky.

Pri hodnotení lietadla sa hovorí o bezpečnostnom rekordérovi. Rusi sú na hodnotenie obzvlášť pyšní, pretože ich stroje lietajú, v porovnaní napríklad s americkými, v regiónoch s nepríliš vyspelou leteckou kontrolou a navigáciou, navyše za horších klimatických podmienok, najmä v zime.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Väčšinu doterajších neštastí mali na svedomí chyby pilotov či dispečerov, niekoľko 154-iek padlo aj v občianskych vojnách v Libanone, či Afganistane.

Jedno „tučko“ Aeroflotu sa zrútilo aj na pražskom letisku v roku 1973. Pri pristávaní škrtlo krídlom o dráhu, v lietadle zahynulo 66 cestujúcich.

Najhoršiu haváriu podľa počtu obetí zažil Tupolev v roku 1985, keď sa lietadlo po nekontrolovanom klesaní zrútilo v Uzbekistane. Pri nehode zahynulo všetkých dvesto ľudí na palube.

Boeing 757 patrí k menej „neštastným“ modelom najväčšieho svetového výrobcu. Aj s poslednou tragédiou sa zrútil zatiaľ sedemkrát. Jeho história je však v porovnaní s Tu-154 o desať rokov kratšia. Americké aerolinky ho začali používať od roku 1982.

Dva Boeingy 757 boli vlani zneužité pri teroristických útokoch na Spojené štáty. V prvom, ktoré členovia al-Kaídy nasmerovali na Pentagon, zahynulo 64 cestujúcich. V ďalšom, ktoré sa zrútilo v Pensylvánii, zahynulo 44 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Najtragickejšia havária v histórii tohto modelu sa stala v júni 1996 v Dominikánskej republike. Lietadlo sa zrútilo do Atlantiku krátko po štarte len 21 kilometrov od mesta Puerto Plata. Príčinou bola porucha rýchlomeru. Pilot sa domnieval, že letí podstatne rýchlejšie, ako letel. Nakoniec znížil výkon motorov tak, že už nedokázal pádu do oceánu zabrániť. Haváriu neprežilo 189 ľudí.

Stroj, ktorý sa zrazil v noci z pondelka na utorok s ruským Tu-154, bol jedným z flotily nákladných lietadiel doručovateľskej spoločnosti DHL. V októbri 1999 prebudoval Boeing z bežnej civilnej verzie na účely DHL 44 lietadiel, ktoré dovtedy slúžili britským aerolíniám. (tom)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 314
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 713
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu