
Spor okolo nákupu vlakov pokračoval aj v parlamente. Vľavo predseda NKÚ Jozef Stahl, vpravo riaditeľ Železničnej spoločnosti Andrej Egyed. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
du posadili hneď vedľa predsedu Najvyššieho kontrolného úradu Jozefa Stahla a hoci sa nič nevyriešilo, debata prerástla až do dokazovania, kto čo vyštudoval.
Kauzu odštartoval list bývalého člena SDKÚ, poslanca Petra Kresánka, ktorý písal premiérovi o rovnakom pozadí pre stranu či vyhrá jedna firma, alebo druhá. Včerajšia debata sa zvrhla na obviňovanie predsedu kontrolného úradu Stahla. Úrad si totiž po anonymnom liste, v ktorom boli spochybnené technické a finančné údaje jednej zo súťažiacich firiem, vyžiadal podklady zo železníc a ministerstva dopravy. Vydal stanovisko, v ktorom spochybnil, či výberová komisia na železnici vybrala lepšiu ponuku.
Poslanci aj železničiari mu vyčítali, že úrad nemá čo zasahovať do výberového konania a medializovať to. Stahl nepripustil žiadne obvinenia a chce, aby Žilinská univerzita vypracovala súdnoznaleckú expertízu, ktorá ponuka je lepšia.
„Ja ju nepotrebujem, ja akceptujem odbornosť komisie na železnici,“ oponoval Stahlovi riaditeľ železníc Egyed. Tvrdí, že komisia, ktorá vyberala vlaky, bola zložená z popredných odborníkov vrátane dekana Žilinskej univerzity a informácie, na základe ktorých kontrolný úrad vypracoval stanovisko, boli podľa neho veľmi zmätočné.
„Kontrolný úrad má zachovať mlčanlivosť, nesmie sa nechať vtiahnuť do takýchto vecí, pokiaľ nemá jednoznačné doklady,“ povedal poslanec SDKÚ Rusnák. Ku kritike sa pridal aj jeho stranícky kolega Gabriel Palacka: „Mám dojem, že predseda Stahl sa nechal zatiahnuť do súťaže dvoch súkromných firiem. Všetky jeho verejné vystúpenia boli jednostranné.“
Na železnici sa rozhodovalo medzi švajčiarsko-slovenským konzorciom Stadler - ŽOS Vrútky a známym francúzskym výrobcom vlakov firmou Alstom. Výberová komisia na železnici odporučila riaditeľovi rokovať o dodávke vlakov s konzorciom.
Stahl a jeho kontrolóri vypracovali správu, že vlaky, ktoré vybrali železnice, sú o 822 miliónov drahšie ako od konkurenčnej francúzskej firmy Alstom a spochybnili aj nízke udávané celoživotné náklady. Železničiari však tvrdia, že firma ktorú vybrali, uvádza cenu vrátane dane z pridanej hodnoty. Alstom podľa nich dodnes nepredložil písomne, či je jeho cena aj s daňou.
Poslanec Víťazoslav Moric, ktorý je hlavným poradcom riaditeľa ŽOS Vrútky, včera Stahlovi emotívne tvrdil, že jeho úrad prekročil zákon, keď kontroloval výberové konanie, pretože má kontrolovať len hospodárenie. „Toto nie je kauza politická ani ekonomická. Je to príbeh o nenaplnených ambíciách jedného predsedu Najvyššieho kontrolného úradu a jedného ministra plus päť ľudí okolo neho, z ktorých je jedna žena a jeden cudzí štátny príslušník,“ povedal .
Emotívna diskusia sa skončila bez efektu. Jaroslav Volf navrhoval, aby si vyžiadali stanoviská Generálnej prokuratúry a ďalších inštitúcií. Keď navrhoval ďalšiu pripomienku Moric, poslanec HZDS Ján Jasovský sa zodvihol a odišiel. Výbor sa stal neschopným uznášať sa. (rf)