
Britský komik v kostýme Adolfa Hitlera. FOTO - REUTERS
Odporcovia eura v Británii využili vo svojom najnovšom reklamnom spote proti spoločnej európskej mene imidž Hitlera. Britský komik Rik Mayall v ňom imituje nacistického vodcu a vyhlasuje: „Ein Volk! Ein Reich! Ein Euro (Jeden národ, jedna ríša, jedno euro). Spot sa má začať vysielať v reklamách kín od 12. júla.
Autori kampane si nemyslia, že by využitie obrazu Hitlera mohlo byť urážlivé. Hovorkyňa britskej židovskej obce Fiona Mcaulay to však považuje za krajne nevhodné. „Obraz Hitlera okamžite vyvoláva asociácie holokaustu a o ňom sa dá hovoriť len tak, že sa sústreďujete na šesť miliónov zabitých Židov a päť miliónov ďalších, inak urážate ich pamiatku. Takéto referencie sú nemorálne a sú eticky nesprávne. Prekvapuje ma, že toľko celebrít prejavilo neúctu k holokaustu a rodinám obetí,“ vyhlásila.
Medzi celebritami, ktoré v spote vystupujú, je napríklad aj rockový spevák Bob Geldof. Hovorí v ňom „byť proti euru neznamená byť proti Európe“. Autori spotu chceli upozorniť hlavne na to, že euro nie je dobré pre britské hospodárstvo - s heslom „Európa áno, euro nie“. Tvrdia, že euro je nedemokratické a nie je nevyhnutné. „Vedeli sme, že títo Antieurópania, to je vtip, a teraz sa ešte premenili na bandu komediantov,“ komentuje spot Simon Buckby z lobingovej skupiny, ktorá robí kampaň za to, aby sa Británia naopak pripojila k eurozóne.
Britský premiér Tonny Blair sľúbil Britom päť ekonomických testov, ktoré majú rozhodnúť, či je euro pre britské hospodárstvo dobré, alebo nie. Konečné rozhodnutie má padnúť v referende. Nástup eura v dvanástich európskych krajinách bol hodnotený ako úspech, Briti sa však napriek tomu stále bránia spoločnej mene. Podľa prieskumov je dnes 49 percent Britov proti a len 36 percent za zavedenie eura ako platidla a počet jeho odporcov stále stúpa.
(reuters)