
Trosky ruského stroja, ktoré sa zrútilo po zrážke s nákladným Boeingom, našli v okruhu 30 kilometrov. Nákladný Boeing sa zrejme zrútil do Bodamského jazera. Na viacerých miestach spôsobili horiace kusy lietadiel niekoľko požiarov. „Ukázalo sa, že obyvatelia Überlingenu mali obrovské šťastie,“ vyhlásil krajinský premiér Bádenska-Württemberska Erwin Teufel. Toto kúpeľné mestečko na severozápade Bodamského jazera leží iba tri kilometre od miesta, kde sa zrútila najväčšia časť trupu Tupoleva. FOTO - ČTK/AP
BONN – Nad Bodamským jazerom v Nemecku sa včera v noci zrazili dve lietadlá. Havária si vyžiadala 71 obetí. K nehode došlo v momente, keď sa stroje vo výške 12 000 metrov snažili navzájom vyhnúť.
Tupolev Tu-154 leteckej spoločnosti Bashkirian Airlines sa krátko pred polnocou zrazil s nákladným Boeingom 757 poštovej spoločnosti DHL.
Bezprostrednou príčinou včerajšej zrážky je s najväčšou pravdepodobnosťou neskorá reakcia pilota ruského lietadla.
Na palube ruského lietadla bolo 57 cestujúcich, z toho 12 členov posádky a 47 detí. Väčšina z nich boli deti ministrov a vysokých funkcionárov Baškirskej autonómnej republiky, ktoré chceli stráviť prázdniny na pobreží Costa Dorada v Španielsku.
Tupolev bol na ceste z Moskvy do Barcelony, v Mníchove mal medzipristátie. Na palube Boeingu, ktorý letel z Bahrajnu cez talianske Bergamo do Bruselu, boli dvaja piloti – jeden Angličan a jeden Kanaďan.
Zrážka sa stala vo chvíli, keď obe lietadlá začali súčasne klesať, aby sa vyhli kolízii. Predtým švajčiarsky letový dispečer, ktorý len niekoľko minút pred kolíziou prevzal od mníchovského centra kontrolu oboch strojov, trikrát vyzval ruského pilota, aby znížil výšku letu. Ten však reagoval až na tretiu výzvu.
V tej chvíli však začal klesať aj Boeing – zapol sa mu automatický výstražný systém. Podľa švajčiarskej televízie DRS letecká kontrola Skyguide vraj pripustila, že ruského pilota neskoro informovala, že má nesprávnu výšku. Prvá výzva dispečingu prišla len 50 sekúnd pred zrážkou. Pochybnosti však v DRS vyslovili aj o správnom fungovaní výstražného systému Boeingu.
Za normálnych okolností by veľké lietadlá mali preletieť najmenej 600 metrov od seba. Teraz ešte nevieme, prečo sa tak nestalo, hovoria experti. Aj napriek tomu sa ale havárii vraj dalo vyhnúť. Problém je v tom, že ruský Tupolev nemal zabudovaný automatický systém vyhýbania. Ak by ho mal, jedno lietadlo by začalo klesať a druhé stúpať.
Experti upozorňujú, že vo vzduchu je stále viac strojov a riziko podobných tragédií sa zvyšuje. „V budúcnosti budeme vídať jednu alebo dve zrážky za rok,“ povedal CNN letecký konzultant Jim Eckes.
Podobná zrážka sa v Európe stala naposledy v septembri 1976. Vtedy sa nad Záhrebom zrazili dopravné lietadlá britskej a juhoslovanskej spoločnosti.
Viac v rubrike LIETANIEAutor: VLADIMÍR MÜLLER pre SME