BRATISLAVA – Na poslednú chvíľu sa poslancom podarilo zachrániť 1,7 milióna eur, ktoré má Slovensko dostať z fondu PHARE na vzdelávanie Rómov. Minulý týždeň stihli schváliť paragraf, ktorý zakotvuje možnosť zriaďovať asistentov učiteľa a nulté ročníky, čo bolo podmienkou Európskej únie na rozbehnutie projektu.
Peniaze na projekt Podpora rómskej menšiny v oblasti vzdelávania Európska únia odsúhlasila už vlani. „Hlavným cieľom je reintegrácia rómskych žiakov zo špeciálnych škôl do normálnych základných škôl. Mala by sa uskutočniť revízia testov pre zaradenie týchto žiakov. Zároveň by sa mali vyučovať novou metodológiou,“ povedala pre SME riaditeľka odboru koordinácie projektov sekcie ľudských práv a menšín Úradu vlády Kinga Novotná.
Rómske deti z osád, ktoré začínajú chodiť do školy, už v prvej triede často skončia v špeciálnej škole, hoci nie sú mentálne zaostalé, ale len sociálne. V osade sa nenaučili základným sociálnym zručnostiam, nevedia rozprávať po slovensky.
Projekt by mal pomôcť dostať sa na normálnu základnú školu tým deťom, ktoré sa v špeciálnej ocitli práve kvôli svojmu sociálnemu prostrediu. Nultý ročník by im mal pomôcť zvládnuť prechod s pomocou špeciálne školených asistentov priamo v triede. Asistent učiteľa môže pôsobiť nielen v triedach s rómskymi deťmi, ale všade tam, kde majú žiaci jazykové, zdravotné a sociálne problémy.
Paragraf o asistentoch mal pôvodne patriť do nového školského zákona, ktorý sa však už nestihol dostať na rokovanie poslednej schôdze parlamentu. Odloženie na jeseň by spôsobilo, že projekt nestihneme rozbehnúť ešte tento rok a vyčlenené peniaze by prepadli.
Poslankyňa Eva Rusnáková (SDKÚ) preto predložila príslušné články do novely zákona o verejnej službe, ktorý mal parlament na programe. „V rámci tohto zákona sa otváral balík školských vecí, bolo možné novelizovať aj príslušný paragraf školského zákona. Nezvykne sa to takto robiť, ale v záujme veci sme zvolili túto cestu,“ povedala Rusnáková.
(mar)