
Samosprávy a obce sa boja najmä „nevyjasnených finančných tokov“ a s tým súvisiacich problémov. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Členovia samospráv nám odpovedali na tri základné otázky:
1. Budú (sú) všetky školy vo vašom samosprávnom kraji k 1. júlu oddlžené?
2. Je podľa vás prenos kompetencií v oblasti školstva na samosprávu pripravený tak, aby prebehol bez väčších problémov?
3. V čom vidíte najväčšie nedostatky?
Ich odpovede vyzneli zmiešane - proces preberania škôl je vcelku pripravený, avšak samosprávy sa boja toho, čo bude potom.
(sr, gal)
BANSKOBYSTRICKÝ SAMOSPRÁVNY KRAJ
ZUZANA KLASOVÁ, vedúca odboru školstva a kultúry:
1. Vzhľadom na neúmernú, niekoľkostomiliónovú zadlženosť škôl, sa rozhodnutím vlády zadlženosť rozčlenila na obdobie do 31. decembra 2001 a na obdobie do prechodu kompetencií zo štátnej správy na samosprávy, teda do 1. júla 2002.
Po dlhodobej neistote sa nakoniec našli finančné prostriedky k čiastkovému, nie celkovému oddlženiu škôl, teda do konca roku 2001. Zadlženosť za tento polrok, ktorá je skoro na úrovni prvého obdobia, je ešte stále predmetom riešenia vlády bez konkrétnych východísk.
2. Na základe doterajších skúseností možno konštatovať, že príprava a realizácia prenosu kompetencií je pre nás veľmi náročným procesom, v ktorom narážame na mnohé legislatívne medzery, neujasnenosť, časovú tieseň a s tým spojený vysoký stupeň zaťaženia všetkých dotknutých subjektov.
Pre upresnenie - príprava zriaďovacích listín, ukončenie školského roka, mimoriadna účtovná uzávierka, príprava a návrh rozpočtu na ďalší školský rok.
3. Obávame sa najmä majetkových záležitostí školy - doteraz boli ako štátny majetok nedotknuteľné, po novom však môžu obce napríklad v prípade dlhov o školy prísť.
PREŠOVSKÝ SAMOSPRÁVNY KRAJ
RUDOLF HORVÁTH, podpredseda:
1. V týchto dňoch máme prevziať delimitačné protokoly, v ktorých bude označená prípadná zadlženosť škôl a školských zariadení. Táto zadlženosť je však záležitosťou štátu a nie samosprávneho kraja. Zatiaľ vôbec nie je jasné, ako a v akých etapách sa bude oddlžovať.
2. - 3. Za najväčšie nedostatky považujeme to, že majetok škôl a školských zariadení v niektorých prípadoch nie je právne ošetrený - chýbajú listy vlastníctva.
Školám a školským zariadeniam chýbajú finančné prostriedky na pokrytie záväzkov voči dodávateľom a tiež nemajú financie na pokrytie výplat zamestnancov (do 28. júna školy a školské zariadenia majú vyplatiť mzdy za júlový výplatný termín), čím nebudú môcť dodržať delimitácie majetku na krajskú samosprávu.
Ďalšie problémy máme s delimitačnými protokolmi školských majetkov a školských lesov Slovenskému pozemkovému fondu, keďže prednostovia krajských úradov zakázali tieto majetky delimitovať. Generálny riaditeľ Slovenského pozemkového fondu JUDr. Puškáč na pracovnom fóre poukázal na to, že ministerstvo pôdohospodárstva ani ministerstvo školstva nemajú záujem o likvidáciu školských majetkov a školských lesov.
KOŠICKÝ SAMOSPRÁVNY KRAJ
MICHAL IĽKO, podpredseda:
1. Podľa informácií z Krajského úradu v Košiciach, stredné školy prejdú do zriaďovateľskej pôsobnosti pod samosprávne kraje od 1. júla nezadlžené. Dlh zostáva na ťarchu štátu, teda na Krajskom úrade v Košiciach. Veritelia asi uspokojení nebudú.
2. Stredné školy sú samostatné právne subjekty už niekoľko rokov, takže majú skúsenosti s činnosťou samostatnej organizácie. Školy podľa pokynov ministerstva školstva a krajských úradov spracovali delimitačné protokoly so stavom majetku a hospodárenia k 1. januáru 2002 a v súčasnosti pracujú na ich upresnení a konečnom dohotovení. V piatok 28. júna školy preberajú zriaďovacie listiny od nového zriaďovateľa, zabezpečia si otvorenie účtov v bankách pre pokračovanie financovania cez nového zriaďovateľa. Majetok škôl aj hospodárenie bude pokračovať v súlade s platnou legislatívou. Myslím si, že vzájomnou súčinnosťou odborných zamestnancov Krajského úradu v Košiciach a Košického samosprávneho kraja, ktorým záleží na tom, aby proces bol plynulý, sa prenos kompetencií zvládne v termíne.
3. Za nedostatok považujem duálne riadenie školstva. Myslím si, že vhodnejšie by bolo, ak by celé školstvo „spadalo“ pod jednu strechu, a to buď ako špecializované školstvo alebo komplexne riadené školstvo VÚC.
BRATISLAVSKÝ SAMOSPRÁVNY KRAJ
ĽUBOMÍR PAJTINKA, vedúci odboru školstva:
1. Ak sme právny štát, a to hádam sme, tak školy nielen v Bratislavskom samosprávnom kraji, ale aj v ostatných krajoch prejdú pod samosprávu oddlžené.
2. Žiaľ, treba povedať, že tento proces mohol a určite mal byť predovšetkým organizačne a obsahovo pripravený dôslednejšie a najmä s väčšou profesionalitou. Chýba „scenár“, teda všetkým jasná a zrozumiteľná postupnosť krokov, stanovenie presných úloh jednotlivých inštitúcií, koordinácia. Odovzdávanie dokumentácie, zoznamov, informácií je v mnohých ohľadoch ponechané na to, ako sa krajský úrad a samosprávny kraj dohodnú alebo nedohodnú. V celom procese cítiť istú ukrivdenosť u niektorých zamestnancov krajov, ale aj neistotu a obavy, čo sa v konečnom dôsledku premieta do komunikácie medzi oboma hlavnými článkami procesu. Našťastie, moja komunikácia s vedúcim odboru školstva krajského úradu je na dobrej úrovni.
3. Problémom je chýbajúca komplexnosť informácií o jednotlivých školách a školských zariadeniach, problémy sú aj s delimitáciou pracovníkov, ktorí prechádzajú z KÚ na VÚC. Oveľa závažnejšie však je, že značná časť škôl prechádza pod VÚC v zanedbanom technickom stave, so slabou vybavenosťou a pri časti škôl a škol. zariadení nie sú doriešené vlastnícke a majetkové vzťahy.
TRNAVSKÝ SAMOSPRÁVNY KRAJ
ŠTEFAN MURÁRIK, riaditeľ odboru školstva:
1. K 31. marcu 2002 dosiahla hodnota neuhradených faktúr 35 miliónov korún a k 30. júnu sa predpokladá nárast.
Bližšie údaje však budú známe až po uzávierke, ktorá prebehne 20. až 21. júla 2002. Pripomínam, že neuhradené faktúry k 30. júnu 2002 sú vecou štátnej správy.
2. - 3. K týmto otázkam sa neviem vyjadriť, pretože nedostatky poodhalí až samotné preberanie majetku.
Do budúceho týždňa pripravujeme informácie pre tých, ktorých nevzali na vysokú školu a teraz premýšľajú, čo ďalej.NITRIANSKY SAMOSPRÁVNY KRAJ
HELENA PSOTOVÁ, vedúca odboru školstva:
1. Tak ako každý samosprávny kraj, aj my sme dostali peniaze na oddlženie škôl a školských zariadení len do konca decembra. Ostatné dlhy zatiaľ nie sú vyrovnané.
2. Prenos kompetencií zo strany školstva bol pripravený v podstate dobre, ministerstvo vydalo aj metodické pokyny.
S čím máme teraz problémy, sú žiaľ, najmä starostovia menších obcí, ktorí sa nám teraz ozývajú s tým, že budú prerábať pracovnoprávne zmluvy a budú robiť nové výberové konania na riaditeľov. S tým sme vôbec nerátali. Myslím si, že je to veľmi zlé, pretože to prispieva k ešte väčšiemu zneisteniu pedagógov.
3. Najväčšie problémy máme, ako vždy, s peniazmi. Školstvo je dlhodobo poddimenzované a to odlženie bolo vlastne len vyrovnanie rozpočtu za rok 2001, ktoré sme žiadali.
Žiadne peniaze na samosprávy nepôjdu, tak aby sme mohli s „problémovými“ školami niečo urobiť. Samosprávy dostanú len tých 50 percent, ktoré im boli sľúbené a tie, žiaľ, nebudú dostačujúce. Ostatné dlhy ostanú na štáte.
ŽILINSKÝ SAMOSPRÁVNY KRAJ
MIROSLAV BÁTOVSKÝ, hovorca:
1. Oddlženie ako systém riešenia navrhol po nie príliš úspešnom začiatku reformy verejnej správy štát ako riešenie alarmujúceho stavu v rezorte školstva. Preto samospráva nemôže v tejto súvislosti robiť prakticky nič a je vydaná na milosť a nemilosť štátu.
2. Reforma verejnej správy bola pripravená a odsúhlasená príliš rýchlo, a preto sa samotný prechod kompetencií na samosprávu reálne uskutoční, ale ďalšie fungovanie prenesených kompetencií a najmä na ne sa viažucich inštitúcií je problematické.
Začiatok školského roku 20002/2003 prepokladáme zatiaľ bezproblémový. Otázna však bude jeho druhá časť v roku 2003.
3. Najväčšie problémy sú jednoznačne v systéme a financovaní. Štát na jednej strane garantuje (ešte však nič neurobil) oddlženie, no na druhej strane nerieši následné neustále zadlžovanie sa škôl. Nie je doriešená ani investičná výstavba, ktorá spôsobí problémy najmä v zariadeniach starších a mnohých v havarijnom stave.
Problém v dohľadnom čase môže vzniknúť najmä na Orave, ktorá zažíva populačnú explóziu, a školy a školské zariadenia kapacitne nebudú stačiť.
TRENČIANSKY SAMOSPRÁVNY KRAJ
JOZEF FABIAN, podpredseda:
1. Zadlženosť stredného školstva v našom samosprávnom kraji k 31. máju predstavuje 35,7 milióna korún. Z toho 15,6 milióna sú neuhradené faktúry za rok 2001. Predpokladáme, že všetky školy budú oddlžené. Táto otázka je viac-menej nasmerovaná na predstaviteľov štátu, či oddlženie zrealizujú. Obávam sa, že ak by školy neoddlžili, dodávatelia si začnú svoje pohľadávky riešiť tvrdšie.
2. Začínajú sa prázdniny a pedagogickí pracovníci nastupujú na dovolenky. Príprava a podpisovanie delimitačných protokolov sa môze skomplikovať. Problémy vidíme aj v účtovných otázkach a v samotných účtoch pri prevode majetku, ktorý sa delimituje pod samosprávny kraj. Urobíme však všetko pre to, aby začiatok budúceho školského roka nebol ohrozený.
3. Každá reforma a zmena prináša problémy a postupne sa vynárajú aj nedostatky. Otázne je, ako sa pripravili podmienky na takúto zmenu. Myslíme si, že pripravenosť na reformné kroky je veľmi slabá a je iba politickou deklaráciou, že reforma prebieha plynule. Zameškaný čas sa ťažko dobieha. Závisí už iba od regionálnej samosprávy, ako sa s touto skutočnosťou vysporiada. Verím, že sa nám to podarí a že systematickým prístupom postupne vyriešime všetky problémy.