JOKOHAMA/SOUL – Prvý šampionát za spoluorganizátorstva dvoch krajín a navyše premiérový na ázijskom kontinente stál Medzinárodnú futbalovú federáciu (FIFA) oveľa viac, ako si možno pôvodne predstavovala. K zvýšeniu finančných prostriedkov na chod šampionátu prispeli aj zvýšené nároky na bezpečnosť v súvislosti s minuloročnými teroristickými útokmi na USA, ako aj nie najlepšia hospodárska situácia vo FIFA, ktorá je odrazom krachu dlhoročného marketingového partnera, firmy ISL.
„Výdavky zodpovedali dvom šampionátom, príjmy iba jednému,“ vystihol podstatu staronový šéf FIFA Sepp Blatter. A hoci prezident FIFA vyslovil s organizáciou MS spokojnosť a označil ich za veľkú reklamu futbalu, musel pripustiť, že to bola dosiaľ najdrahšia reklama v histórii.
Prvýkrát v histórii sa hralo na dvadsiatich štadiónoch a tie pohltili nemalé finančné prostriedky. Reč čísel vraví, že Kórejčania investovali do výstavby, resp. modernizácie futbalových stánkov, 2,8 miliardy eur a Japonci dokonca ešte o 2 miliardy viac. Viaceré štadióny budú po skončení šampionátu takpovediac nanič a len v máloktorom meste sa budú môcť domáci spoľahnúť na to, že športové, kultúrne a spoločenské udalosti im v dohľadnom čase pomôžu preklenúť straty, ktoré im vznikli v súvislosti s MS 2002. V dejisku finálového súboja v Jokohame rátajú s ročnou stratou 5 miliónov eur, a to ešte do tejto sumy Japonci nerátajú prevádzkové náklady.
V Degu, dejisku súboja o 3. miesto, napríklad ani nemajú profesionálny futbalový klub. Podobne v meste Oita na juhu Japonska veľmi dobre vedia, že ich majestátny stánok Big Eye nebude v budúcnosti takmer vôbec využiteľný. Štadióny tak s najväčšou pravdepodobnosťou zostanú iba pamätníkmi futbalovej horúčky z júnových dní roka 2002.
V prognózach organizátorov sa v kolónke strát objavujú čísla od 9 miliárd v Kórejskej republike až do 26 miliárd eur v Japonsku, pričom o týchto číslach hovorili Ázijčania už pred začiatkom MS. Ani z turistickej stránky sa MS príliš nevydarili. Hostitelia rátali s prílevom zahraničných turistov, no namiesto prognózovaných 640-tisíc napokon východnú Áziu počas MS navštívilo iba 450-tisíc osôb zo zahraničia.
V hlavnom meste Kórejskej republiky Soule sa napríklad počty rezervácií v hoteloch pohybovali až 20 percent pod dlhodobým priemerom. Futbalová mobilizácia však predsa len priniesla aj pozitíva. Vydarené predstavenie Japoncov a najmä Kórejčanov sa odrazilo vo zvýšenom nákupnom záujme o futbal. Adidas predal počas piatich týždňov na východoázijskom trhu až 600-tisíc tričiek a 1,5 milióna lôpt. Internetový server Yahoo zaznamenal na svojej stránke 1,6 miliardy návštevníkov. (sita)