
Bývalý minister zahraničného obchodu ČSFR Jozef Bakšay dnes lobuje za vlaky firmy Alstom. FOTO SME – RICHARD FILIPKO
Bakšay loboval v prospech francúzskej firmy Alstom, ktorá napokon nebola v tendri na dodávku 35 vlakov pre regionálnu dopravu úspešná. Výberová komisia na železnici odporučila rokovať so švajčiarsko-slovenským konzorciom Stadler - ŽOS Vrútky.
Bývalý federálny minister tvrdí, že Francúzi pochopili zadanie verejnej súťaže inak, a preto vychádzajú celoživotné náklady na materiál skoro štvornásobne vyššie ako v prípade Stadleru.
Na Bakšayovej tlačovke sedel vzadu za novinármi aj vedúci úradu ministerstva dopravy Peter Klučka, na ktorého podnet napísal poslanec Peter Kresánek premiérovi list, ktorý odštartoval celú kauzu.
Bakšay sa k Francúzom údajne dostal tak, že ho predstavitelia Alstomu priateľsky požiadali, aby sa informoval o priebehu tendra na Slovensku. Koncom minulého roku vraj požiadal poslanca Petra Kresánka, aby mu sprostredkoval stretnutie s ministrom Jozefom Macejkom. Ten však podľa neho nebol o tendri dostatočne informovaný, a tak sa stretol aj s predsedom komisie Miroslavom Dzurindom.
„Slovensko by malo urobiť to isté, čo Belgicko, keď sa objavil škandál. Premiér by mal svojím zásahom zrušiť tender, pretože sa ukázal ako manipulovaný. Tlačte na to, aby zrušili tender, uvidíte, kto bude najviac prskať!“ hovoril Bakšay ako zástanca francúzskeho Alstomu.
Novinárom dal tabuľku, podľa ktorej firma Stadler predala do roku 1998 dvesto vlakov, aké ponúka Slovensku, o rok neskôr 64 a v posledných troch rokoch už ani jeden. Spochybnil aj jazdné vlastnosti Stadleru.
Alstomu, naopak, predaj stúpa a tento rok predal už osemdesiat kusov. Informácie má Bakšay údajne z wiesbadenského štatistického úradu.
Firma Stadler však hovorí niečo iné. Do roku 1998 predala osem kusov a až potom sa začali jej vlaky predávať lepšie. Dodnes odovzdala 170 kusov (tento rok zatiaľ 49) a záväzné zmluvy má na ďalších 157 kusov.
Stadler už dodal pre slovenské železnice vlaky pre oblasť Vysokých Tatier. „Pokúste sa zájsť do Tatier, opýtajte sa tatranských starostov, či sú spokojní s dodávkou Stadleru a či vlaky v súčasnosti fungujú. Dodávka už prebehla a veľmi malý objem z týchto švajčiarskych zariadení funguje,“ povedal Bakšay a v písomnom stanovisku napísal, že vlaky dodnes nie sú sprevádzkované.
„Vlani začali premávať dve súpravy, teraz ich jazdí viac a do konca roka by mali byť vymenené všetky staré vlaky na Tatranskej elektrickej železnici,“ povedal primátor mesta Vysoké Tatry (Starý Smokovec) Gabriel Ondrovič. Podľa neho boli na začiatku technické problémy, ale už je to v poriadku. „Ešte je problém, že v nových súpravách nie sú priestory na prevoz batožín a spešnín. Je to v štádiu riešenia. My ako mesto sme zatiaľ nemali žiadne sťažnosti,“ tvrdí Ondrovič. (rf)