
ILUSTRAČNÉ FOTO – ČTK
z nich sa pritom teší pivo.
Príbeh piva v Rusku je príbehom obrovského úspechu. V súčasnosti ročne minú Rusi na pivo asi 5 miliárd dolárov. Jeho spotreba každý rok narastá o približne 20 percent. Ruský trh s pivom sa tak zaradil na koniec prvej päťky národov s najväčšou spotrebou piva, za krajiny ako Čína, Spojené štáty, Nemecko a Brazília.
Pivo je populárne hlavne medzi mladými ľuďmi. Podľa prieskum ľudia do tridsiatky už minú na pivo viac ako na vodku. Pivo považujú za niečo veľmi európske. „Keď ide Rus do zahraničia…, vidí Európanov, ako pijú pivo,“ povedal pre BBC Richard Musson zo Sun Interbrew. „Takže pivo má tento veľmi moderný, európsky obraz, zatiaľ čo vodka je to, čo pili rodičia.“
Aj napriek rastúcemu trhu s pivom, vodka stále vládne. Až 70 percent toho, čo Rusi dajú na alkohol, ide na vodku. Najpopulárnejšia je tá najlacnejšia, lebo za menej peňazí sa dá skôr opiť. Nízka cena vodky je pritom daná tým, že spotrebné dane na vodku sú veľmi nízke. „Ceny piva sú veľmi vysoké a ceny vodky sú veľmi nízke…v zásade za dva doláre sa môžete opiť,“ povedal Alexej Krivošapko, ktorý sleduje ruský trh s pivom. Priemerný ruský muž sa nedožíva ani 60 rokov. Mnohí odborníci uvádzajú práve lacnú vodku ako hlavný dôvod.
Pivo má v Rusku zvláštne postavenie. „Podľa zákona sa pivo radí medzi nealkoholické nápoje,“ povedal Musson. Ľudia ho pijú, keď sa chcú osviežiť, keď nechcú veľmi piť. „Pomáha ľuďom komunikovať bez toho, aby spadli pod stôl, zbili doma ženu alebo robili iné hrozné veci,“ dodal.
GABRIEL KÁDASI