
Žiaci na základnej škole v Bojničkách nedostávajú známky dokonca ani na druhom stupni. Výsledok? Učia sa tak radi, že plačú, ak nemôžu ísť na súťaž či olympiádu. FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
Je prirodzené, že rodičom na známkach detí záleží. Aby ich motivovali zlepšiť si výsledky v škole, používajú dva hlavné výchovné prostriedky – trest a odmenu. Niektorí sľubujú za dobré vysvedčenie bicykel, pekný výlet či drahší počítač, iní bitku alebo zákaz vychádzok. Trestanie a odmeňovanie používajú aj učitelia.
Prístup učiteľov sa zlepšil
Skúsenosti školských inšpektorov hovoria o tom, že učitelia používajú skôr príkazy a zákazy, ako pochvalu. Ľuboš Tužinský z kancelárie hlavného školského inšpektora, zaoberajúci sa sťažnosťami rodičov, hovorí, že v minulom roku zaevidovali 179 sťažností, z toho 42 percent sa týkalo nesprávneho konania učiteľa. „Sem zaraďujeme nepedagogický prístup učiteľa – nadávky, urážky, fyzické tresty, nedodržanie vyučovacieho času, alkoholizmus učiteľa, nespokojnosť rodičov s klasifikáciou.“
Ľ. Tužinský sa však učiteľov zastáva: „Na základe množstva poznámok v žiackej knižke sa nedá usudzovať, že učitelia deti nechvália. Ale ak chcú učitelia žiaka pochváliť, dajú mu jednotku. Ak ho chcú potrestať, nedajú mu hneď päťku, ale poznámku do žiackej knižky.“ Dodáva, že dnes sa učitelia snažia písať do žiackych knižiek aj pochvaly.
Aj učitelia sa sťažujú na učiteľov
Bývalá pedagogička Oľga Hovorková však má s prístupom učiteľov skôr zlé skúsenosti. Podľa nej učitelia používajú tresty už u prvákov, hoci ešte ani nedostávajú známky. „Poznám prváčika, ktorý hneď prvý deň v škole dostal dva čierne body!“
Tvrdí, že „pribúda učiteľov, ktorí si myslia, že napomenutiami, zvýšeným hlasom a výstrahami dosiahnu u detí vedomosti a správne morálne návyky. A keď treba, pomôžu čierne body, výkričníky, prasiatka a iné „hodnotiace“ prostriedky.“
Aj jeden zo začínajúcich učiteľov poslal do SME zaujímavú skúsenosť: „Na niektorých stredných školách je bežná prax, že učiteľ vyhodí žiaka za dvere a zapíše ho do triednej knihy, akoby chýbal. On si potom musí hodinu ospravedlniť u triedneho učiteľa, ktorý rozhodne, či mu ju ospravedlní, alebo nie.“
Trestať je ľahšie
Rodičia v trestoch nezaostávajú – podľa prieskumu SLONAD-u až tretina rodičov trestá svoje deti za zlé známky, pätina im hrubo nadáva.
Prečo viac trestáme ako chválime? Podľa školskej psychologičky Márie Šimčákovej preto, lebo je to jednoduchšie: „Ak chceme dieťa motivovať po dobrom, musíme systematicky vymýšľať pochvaly a to chce veľa času a energie. Dať trest je jednoduchšie a rýchle. Rodič presne vie, čo dieťaťu môže zobrať. Nie je presvedčený, že to isté dosiahne pozitívnou cestou. To je však omyl, pretože pozitívne povzbudzovanie pomáha oveľa viac.“
Nadmerná kritika a trestanie sebavedomie detí doslova podrývajú. „Najmä prvákov sa takéto necitlivé správanie veľmi dotkne. Len ťažko nadobúdajú späť svoje sebavedomie a istotu, že obstoja v učení a v živote rovnako dobre aj s čiernymi bodmi, výkričníkmi a prasiatkami, ktoré si svojou „nedokonalosťou“ zaslúžili,“ myslí si Oľga Hovorková.
SOŇA REBROVÁ