Rozdelenie úloh na dôležité a naliehavé nás zorientuje v práci

Ovládnuť svoj čas, naučiť sa ho riadiť a vyžívať, patrí k základným manažérskym praktikám a efektívne hospodárenie s časom je dôležitým predpokladom úspešnosti manažéra

. Všetci z nás majú rovnaké množstvo času (24 hodín denne), no napriek tomu dosahujeme rozdielne výsledky. Jedni sú úspešní viac a iní menej. Úspešnosť závisí od toho čo robíme, ako to robíme a kedy to robíme z pohľadu riadenia času. Úspešní manažéri robia správne veci, robia ich dobre a v správnom čase.


V mnohých, často povrchných úvahách je považované riadenie času za maximálnu snahu využiť každú minútu času, za vypäté úsilie urobiť čo najviac za určitý pomerne krátky čas. Toto však nie je správne poňatie riadenia seba samého - time manažmentu. Úspešne ovládnuť time manažment, a tým ovládať aj svoj čas, znamená vedieť si vybrať z množstva činností práve tie najdôležitejšie a im sa v plnej miere venovať. Znamená to nájsť si čas aj na rodinu, priateľov, či seba samého. Nejde o to byť usilovnejší, ako skôr o to viac a ináč myslieť. Pohoda, uvoľnenosť, humor, hravosť, tvorivosť tvoria podhubie úspechu. Naopak, prepracovanosť, nespokojnosť, nervozita či premáhanie priťahujú problémy. Kto sa neponáhľa, ale premýšľa tvorivo, zvyčajne nájde priamejšiu a kratšiu cestu k cieľu. Pri ceste po nej sa vyhýba chybám z únavy a stresu. Tajomstvo úspešných ľudí je v tom, že robia veci, ktoré práve neúspešní ľudia zvyčajne robia neradi - premýšľajú o hodnotách, cieľoch, cestách k nim, o sebe a o práci na sebazdokonaľovaní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zlodeji času
Na začiatku dňa sa nám zdá, že deň je dlhý a máme k dispozícií veľa času, zatiaľ čo na konci dňa sme prekvapení, ako rýchlo nám tento čas ubehol a ako málo z toho, čo sme chceli spraviť, sme skutočne spravili. Napriek našej snahe riadiť svoj čas zisťujeme, že do nášho úsilia, či chceme alebo nie, vstupujú rušivé vplyvy a to často nie našou vinou. Je vhodné zaoberať sa bližšie vymedzením, poznaním a ich možnou elimináciou. Kategóriu týchto zlodejov času predstavujú rôzne aktivity a činnosti, respektíve chýbajúce činnosti, ktoré nás oberajú o čas. Zlodeji času teda existujú, ale tiež sú aj možnosti ako obmedziť ich negatívne pôsobenie na nás.


Zlodeji času:
Absencia delegovania
Absencia prípravy na ďalší deň
Absencia systému plánovania
Absentujúce pevné termíny prác
Chýbajúci alebo nereálny časový plán
Chýbajúci systematický prehľad všetkých úloh
Nedostatok priorít - nerozlišovanie dôležité/naliehavé
Nedostatok sebadisciplíny
Nepripravenosť na porady
Neschopnosť skrátiť a ukončiť rozhovor
Nevhodný manažment návštev
Práva na poslednú chvíľu
„Radšej budem konať ako rozmýšľať"
Snaha o okamžité zvládnutie všetkého čo práve prichádza

SkryťVypnúť reklamu

Určite si priority
O všetkom čo robíme, môžeme uvažovať v rámci dvoch faktorov - aké je to dôležité a aké je to naliehavé. Dôležitosť je kvalitatívny faktor, naliehavosť je časový faktor.
Podstatu najlepšieho uvažovania v oblasti riadenia seba samého môžeme vyjadriť jednou vetou: Organizuj a správaj sa podľa priorít. V zásade trávime čas jedným zo štyroch spôsobov, ktoré sa delia do štyroch kategórií v závislosti od ich väčšieho alebo menšieho stupňa dôležitosti a naliehavosti. Charakteristiky každej oblasti, a teda aj úlohy, ktoré do nej zapadajú, sa menia. Pri rozhodovaní sa tom, ako a kedy by sa mala úloha vykonať, sa oplatí porozmýšľať nad tým, v ktorej oblasti sa úloha nachádza.
Neefektívna oblasť: malá dôležitosť a malá naliehavosť. Ak teda nie je úloha naliehavá ani dôležitá, mala by sa splniť iba vtedy, ak nemáte čo robiť - ako doplnková práca. Pracovať na úlohách v neefektívnej oblasti, ak máte ďalšie úlohy v iných oblastiach, by bolo neefektívne využitie času.
Pracovná oblasť: malá dôležitosť a veľká naliehavosť. Úlohy sú naliehavé a preto sa musia rýchlo splniť. Ale na škále dôležitosti sa nachádzajú nižšie a preto je pravdepodobné, že to budú ľahké, rutinné a opakované úlohy. Ak sa spĺňajú načas, nepredstavujú nijaký problém. Ak sa odkladajú alebo ignorujú, vytvoria krízy.
Plánovacia oblasť: veľká dôležitosť a malá naliehavosť. Úlohy v tejto oblasti sú dôležité, ale ešte nie sú také  naliehavé. Z toho dôvodu ich treba naplánovať a vypracovať stratégiu.
Kritická oblasť: veľká dôležitosť a veľká naliehavosť. V tejto oblasti mnohí pracujú väčšinu času. Úlohy musia byť splnené v najvyššom štandarde a ukončené včera. V tejto oblasti je tlak, stres a väčšia pravdepodobnosť omylu.

SkryťVypnúť reklamu

Zlepšenie je v orientácií
Úlohy, ktoré sú aj dôležité a zároveň naliehavé, sa teda nachádzajú v kritickej oblasti. Nakoľko je táto oblasť pre naše pôsobenie najmenej priaznivá, je potrebné zistiť, ako sa úlohy do tejto oblasti dostanú a uvedomiť si to čo najjasnejšie najmä pri úlohách, ktorým sa nedá vyhnúť. Ak necháme príliš veľa úloh dostať sa do kritickej oblasti, pravdepodobne to spôsobí menšiu kvalitu práce, menšiu kontrolu, stres a krízy.
Aby sme dokázali niektoré úlohy udržiavať mimo kritickej oblasti, musíme zistiť, ako sa do nej vlastne dostávajú. Môžeme identifikovať tri spôsoby: Pod vonkajšie faktory patria požiadavky klientov, zmeny okolností, neočakávané potreby. Do kritickej oblasti sa nám úlohy dostanú aj keď sa spoliehame na iných alebo keď si ich sami spôsobíme. Asi najpraktickejší spôsob, ako zmenšiť počet úloh v kritickej oblasti, je zmenšiť ten počet, ktorý je spôsobený nami. Môžeme ho dosiahnuť tromi spôsobmi: plánovaním, prácou načas, vlastnou efektívnosťou. Pomocou rozdelenia úloh na dôležité a naliehavé sa dokážeme omnoho lepšie orientovať v našej činnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Naše zlepšenia v riadení seba samého - manažmente času a dotýkajú veľkého množstva našich každodenných úloh a môžu nám priniesť významné zvýšenie efektívnosti a osobnej spokojnosti. Tradičný manažment času je zameraný na výkon, plnenie, dosiahnutie toho, čo chceme, pričom nedovolíme ničomu a nikomu, aby nám v tom bránil. Na ostatných ľudí sa v princípe pozeráme ako na zdroje, s pomocou ktorých môžeme získať viac, alebo dosiahnuť niečo rýchlejšie, prípadne ako na prekážku, či niečo čo nás vyrušuje. Vzťahy sú prísne účelové. Skúsme a rozmýšľajme a orientujme sa v širších dimenziách dôležitého a naliehavého. Nezabúdajme na to, že väčšina najvýznamnejších úspechov a najväčších radostí v živote sa zrodí vďaka medziľudským vzťahom. Ľudia sa vďaka interakciám a komunikácií menia, transformujú, čo je dôsledkom vzájomnej výmeny názorov, porozumenia, vzájomného chápania a celkového nadšenia z nového poznania.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 596
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 719
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 143
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 352
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 874
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 883
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu