Košické Štátne divadlo zorganizovalo v rámci uplynulého týždňa malý festival inscenácií z posledného obdobia. Divadlo sa v súčasnosti nachádza pod umeleckým vedením troch zaujímavých osobností. V činohre je to Roman Polák, v balete Ondrej Šoth a v opere Karol Kevický. Prvá hviezdička patrí faktu, že sa takáto akcia vôbec uskutočnila, že na prehliadku došli kritici, ba dokonca, že sa na diskusiách aj diskutovalo. Treba zdôrazniť, že si toto divadlo v poslednom čase trúflo na autorov a poetiky (Witkiewicz, Shepard, Koltes), s ktorými si nateraz neporadili žiadni slovenskí inscenátori, a tak aj precenenia či potknutia sú cennou skúsenosťou nielen pre režisérov, hercov, ale i pre samotných divákov, ak, samozrejme, prídu.
Z predstavení, ktoré sa dali počas štyroch dní vidieť, možno dať hviezdičku tanečnej Carmen v choreografii Ondreja Šotha, ktorej dynamizmus, dráždivá erotika, ale predovšetkým profesionálne technické vyhotovenie sú skutočne výnimočné, a to nielen v rámci košického kontextu. Ďalšiu hviezdičku si istotne zaslúžil nedávno premiérovaná produkcia Shakespearovho Mnoho kriku pre nič v decentnej réžii Romana Poláka. Na pozadí výnimočne čistej scénografie Marije Havran sa dali vychutnávať herecké výkony protagonistov Michala Soltésza, Henriety Kecerovej, Sone Petrillovej, Mariána Prevendarčíka a ďalších. Štvrtú hviezdičku by Košičania určite prisúdili populárnej Modrej ruži, ktorá dokázala, že „dusíkovky“ dokážu byť aj dnes hitmi. No a ten posledný dobrý bod som si ušetrila pre Patrica Marbera a jeho hru Bližšie od teba, ktorá začína svietiť ako nová košická hviezda. Na prehliadkovom predstavení podali herci, ale aj ich diváci výnimočne koncentrovaný výkon, takže na ďalšie reprízy tejto hry „o vzťahoch a o živote“ sa len možno tešiť.
HODNOTENIE: *****