Jozef Macejko - ministra dopravy obviňujú, že do priebehu tendra na nákup ľahkých motorových vlakov vstupoval nenáležitým spôsobom. Otázka, či mal zo vstupu do procesu výberu dodávateľa aj osobný prospech, nie je zodpovedaná. Macejko to rezolútne popiera. Trvá na tom, že treba počkať na expertízny posudok Žilinskej univerzity, či lepšiu ponuku predložila švajčiarska firma Stadler s ŽOS Vrútky, alebo francúzsky Alstom.
Peter Klučka - vedúci úradu ministerstva dopravy. Poslancovi Petrovi Kresánkovi poradil, aby napísal list premiérovi, v ktorom hovorí o nečestnom pozadí tendra a nevýhodnosti ponuky Stadleru. Práve tento list odštartoval škandál s vlakmi. List okrem premiéra dostal aj Klučka. Minister Macejko Klučkovi dôveruje. V tomto duchu sa mal Macejko vyjadriť aj na rokovaní prezídia SDKÚ. Klučka bol v minulosti šéfom Dopravného podniku mesta Bratislavy, ekonomickým poradcom primátora Bratislavy a spolupracovníkom francúzskej spoločnosti Matra Transport International, ktorá mala stavať bratislavské metro.
Peter Kresánek - spustil azda najzničujúcejší škandál SDKÚ. Kresánek je pritom jedným z otcov-zakladateľov SDKÚ. Kľúčovým sa stalo Kresánkovo tvrdenie v liste adresovanom premiérovi Dzurindovi, že „Gabo berie vec alternatívne podľa faktu, že pozadie je pre stranu rovnaké“. Kresánek popiera, že pojmom pozadie myslí peniaze. Pre SDKÚ je zrejme kľúčová otázka, odkiaľ unikol Kresánkov list. Premiér Mikuláš Dzurinda vylučuje, že to bol jeho úrad.
Jozef Bakšay - loboval v prospech francúzskej firmy jedného z dodávateľov vlakov - Alstomu. Viackrát kontaktoval poslanca Petra Kresánka. Bakšay sa stretol aj s ministrom Macejkom. Jozef Bakšay je známy ako jeden zo zakladateľov Verejnosti proti násiliu na východnom Slovensku. Bol predsedom jej poslaneckého klubu vo Federálnom zhromaždení. V rokoch 1991-1992 bol na čele federálneho ministerstva zahraničného obchodu. Od roku 1993 súkromne podniká. Pred rozpadom štátu získal od ministerstva komfortný byt na Barrandove a začal podnikať.
Druhá skupina
Miroslav Dzurinda - premiérov brat. Šéfuje divízii železničných koľajových vozidiel Železničnej spoločnosti. Predsedá výberovej komisii, ktorá rozhodovala, kto tender vyhrá. Koncom uplynulého týždňa zvažoval podanie podnetu na prešetrenie postupu šéfa Najvyššieho kontrolného úradu Jozefa Stahla, vedenie ministerstva dopravy - vedúceho úradu Klučku, ministra Macejka a štátneho tajomníka Michala Baloga.
Víťazoslav Moric - poslanec parlamentu, hlavný poradca šéfa ŽOS Vrútky. Moricov syn je vo vedení ŽOS Vrútky. Táto firma v konzorciu so švajčiarskou spoločnosťou Stadler je účastníkom súťaže o dodávku vlakov. Moric v parlamente oslovil ministra Macejka.
Andrej Egyed - generálny riaditeľ železníc. Minister Macejko napísal Egyedovi dva listy. Snažil sa v nich zabrániť Egyedovmu podpisu na zmluve so Stadlerom.
Gabriel Palacka - pokladník SDKÚ, exminister dopravy, dnes poslanec. V kauze sa ocitol pre Kresánkov list. Je v ňom familiárne označovaný ako „Gabo“. Podozrenie okamžite padlo práve na Palacku. Ten však popiera akúkoľvek účasť v prípade a zvažuje žalobu na Kresánka. S Palackom sa chcel stretnúť aj lobista Bakšay, poslanec to však odmietol. Túto informáciu potvrdil aj Kresánek.
Osoby medzi skupinami
Mikuláš Dzurinda - premiér hovorí, že ku kauze mal veľmi ďaleko a že sa o ňu začal zaujímať, až keď ju zverejnili médiá. Bývalý minister dopravy a železničiar Mikuláš Dzurinda o miliardovej zákazke vraj nehovoril ani so svojím bratom Miroslavom. Priznal, že o tendri hovoril s Kresánkom, ale povedal mu, že sa ho to netýka.
Rudolf Schuster - prezident po intervencii švajčiarskeho prezidenta Kaspara Villigera napísal Mikulášovi Dzurindovi o podozrení Švajčiarov, že tender môže ovplyvniť netransparentnosť a korupcia. Premiér odpísal 22. mája prezidentovi, že minister Macejko nemá záujem negatívne ovplyvniť spoluprácu so Švajčiarskou konfederáciou.
Jozef Stahl - šéf Najvyššieho kontrolného úradu čelí kritike premiéra i jeho brata. Stahl mal mariť tender tým, že nešťastne vystúpil v médiách. Kontrolný úrad tvrdí, že komisia pod vedením Miroslava Dzurindu uprednostnila cenovú ponuku Stadlera o 822 miliónov drahšiu. Stadler ponúka podstatne výhodnejšie celoživotné náklady, čím je lacnejší ako Alstom. NKÚ túto okolnosť spochybňuje. (sp)