Kto je kto

Jedna skupina

Jozef Macejko - ministra dopravy obviňujú, že do priebehu tendra na nákup ľahkých motorových vlakov vstupoval nenáležitým spôsobom. Otázka, či mal zo vstupu do procesu výberu dodávateľa aj osobný prospech, nie je zodpovedaná. Macejko to rezolútne popiera. Trvá na tom, že treba počkať na expertízny posudok Žilinskej univerzity, či lepšiu ponuku predložila švajčiarska firma Stadler s ŽOS Vrútky, alebo francúzsky Alstom.

Peter Klučka - vedúci úradu ministerstva dopravy. Poslancovi Petrovi Kresánkovi poradil, aby napísal list premiérovi, v ktorom hovorí o nečestnom pozadí tendra a nevýhodnosti ponuky Stadleru. Práve tento list odštartoval škandál s vlakmi. List okrem premiéra dostal aj Klučka. Minister Macejko Klučkovi dôveruje. V tomto duchu sa mal Macejko vyjadriť aj na rokovaní prezídia SDKÚ. Klučka bol v minulosti šéfom Dopravného podniku mesta Bratislavy, ekonomickým poradcom primátora Bratislavy a spolupracovníkom francúzskej spoločnosti Matra Transport International, ktorá mala stavať bratislavské metro.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Peter Kresánek - spustil azda najzničujúcejší škandál SDKÚ. Kresánek je pritom jedným z otcov-zakladateľov SDKÚ. Kľúčovým sa stalo Kresánkovo tvrdenie v liste adresovanom premiérovi Dzurindovi, že „Gabo berie vec alternatívne podľa faktu, že pozadie je pre stranu rovnaké“. Kresánek popiera, že pojmom pozadie myslí peniaze. Pre SDKÚ je zrejme kľúčová otázka, odkiaľ unikol Kresánkov list. Premiér Mikuláš Dzurinda vylučuje, že to bol jeho úrad.

Jozef Bakšay - loboval v prospech francúzskej firmy jedného z dodávateľov vlakov - Alstomu. Viackrát kontaktoval poslanca Petra Kresánka. Bakšay sa stretol aj s ministrom Macejkom. Jozef Bakšay je známy ako jeden zo zakladateľov Verejnosti proti násiliu na východnom Slovensku. Bol predsedom jej poslaneckého klubu vo Federálnom zhromaždení. V rokoch 1991-1992 bol na čele federálneho ministerstva zahraničného obchodu. Od roku 1993 súkromne podniká. Pred rozpadom štátu získal od ministerstva komfortný byt na Barrandove a začal podnikať.

SkryťVypnúť reklamu

Druhá skupina

Miroslav Dzurinda - premiérov brat. Šéfuje divízii železničných koľajových vozidiel Železničnej spoločnosti. Predsedá výberovej komisii, ktorá rozhodovala, kto tender vyhrá. Koncom uplynulého týždňa zvažoval podanie podnetu na prešetrenie postupu šéfa Najvyššieho kontrolného úradu Jozefa Stahla, vedenie ministerstva dopravy - vedúceho úradu Klučku, ministra Macejka a štátneho tajomníka Michala Baloga.

Víťazoslav Moric - poslanec parlamentu, hlavný poradca šéfa ŽOS Vrútky. Moricov syn je vo vedení ŽOS Vrútky. Táto firma v konzorciu so švajčiarskou spoločnosťou Stadler je účastníkom súťaže o dodávku vlakov. Moric v parlamente oslovil ministra Macejka.

Andrej Egyed - generálny riaditeľ železníc. Minister Macejko napísal Egyedovi dva listy. Snažil sa v nich zabrániť Egyedovmu podpisu na zmluve so Stadlerom.

SkryťVypnúť reklamu

Gabriel Palacka - pokladník SDKÚ, exminister dopravy, dnes poslanec. V kauze sa ocitol pre Kresánkov list. Je v ňom familiárne označovaný ako „Gabo“. Podozrenie okamžite padlo práve na Palacku. Ten však popiera akúkoľvek účasť v prípade a zvažuje žalobu na Kresánka. S Palackom sa chcel stretnúť aj lobista Bakšay, poslanec to však odmietol. Túto informáciu potvrdil aj Kresánek.

Osoby medzi skupinami

Mikuláš Dzurinda - premiér hovorí, že ku kauze mal veľmi ďaleko a že sa o ňu začal zaujímať, až keď ju zverejnili médiá. Bývalý minister dopravy a železničiar Mikuláš Dzurinda o miliardovej zákazke vraj nehovoril ani so svojím bratom Miroslavom. Priznal, že o tendri hovoril s Kresánkom, ale povedal mu, že sa ho to netýka.

Rudolf Schuster - prezident po intervencii švajčiarskeho prezidenta Kaspara Villigera napísal Mikulášovi Dzurindovi o podozrení Švajčiarov, že tender môže ovplyvniť netransparentnosť a korupcia. Premiér odpísal 22. mája prezidentovi, že minister Macejko nemá záujem negatívne ovplyvniť spoluprácu so Švajčiarskou konfederáciou.

SkryťVypnúť reklamu

Jozef Stahl - šéf Najvyššieho kontrolného úradu čelí kritike premiéra i jeho brata. Stahl mal mariť tender tým, že nešťastne vystúpil v médiách. Kontrolný úrad tvrdí, že komisia pod vedením Miroslava Dzurindu uprednostnila cenovú ponuku Stadlera o 822 miliónov drahšiu. Stadler ponúka podstatne výhodnejšie celoživotné náklady, čím je lacnejší ako Alstom. NKÚ túto okolnosť spochybňuje. (sp)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 307
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 863
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu