historické filmy. Maska pomáha dotvárať charakter postavy. To bola skúsenosť už starovekého antického divadla. Negatívne aj pozitívne charaktery mali svoje nemenné znaky. Tieto klasické postupy sa vďaka ruským divadelníkom, ktorí vypracovali postupy pri líčení a preniesli ich aj do filmu, používajú dodnes.
Nikdy nezaváhať
Aj vo filmoch zo súčasnosti, civilných hrách momentálnej doby sa musí maskér pripraviť na neustálu prácu na pľaci. "Pred kamerou je líčenie potrebné vždy, používa sa takzvané denné líčenie. Je civilné a zabezpečuje, aby sa pri nevyhnutnom použití svetla na pleti neobjavovali neprirodzené odlesky. Pleť po ňom vyzerá jednotne, prirodzene," vysvetľuje úplné gro televíznej a filmovej vizáže maskér Vlado Wittgruber.
Sloboda maskéra
Tak ako je veľkou výzvou a obľúbenou témou režisérov história, rovnako je to jedna z najzaujímavejších prác maskérov. Podobne je to aj s výrobou klasických hororových masiek. "Pre autentické a dobové postavy sa tradične vypracúvajú návrhy masiek. Ideálna je spolupráca dvoch komponentov filmu - réžie a maskérstva. Podľa predstáv režiséra po konzultáciách vytvorí maskér návrhy, ktoré režisér schváli." Potom je už len na maskérovi, či zvládne aj túto realizáciu. Realizácia nepredstavuje len výber parochní či briadok, pri autentických postavách a konkrétnom vzhľade, keď maska dotvára charakter, sa masky priamo vyrábajú. Všetko musí byť pred nakrúcaním pripravené dopredu, pričom je príprava masiek na film vždy veľmi individuálna. A to časovo aj náročnosťou. Priamo na pľaci musí byť maskér k dispozícii vždy, "aby sa vyhlo prestojom. Kým naskúšajú sekvenciu, tesne pred ostrou, treba hercov prelíčiť. Maska totiž veľmi podlieha prostrediu, v ktorom sa nakrúca - v interiéroch pod svetlom rýchlo podlieha teplu, v exteriéroch zasa počasiu. Nestačí líčenie len dobre urobiť, treba ho aj dobre ustrážiť."
Neprekonateľný Amadeus
Jedno z najvďačnejších období prišlo v mnohých filmoch na pretras pri "hystérii Mozartovho výročia. Dokonca aj na Slovensku sa pre film Zabudnite na Mozarta kompletne vyrábali desiatky rokokových parochní. Všetky sa robili ručne, lebo je to dodnes nezautomatizovaná technológia. Neprekonateľný bol však Formanov Amadeus. Krásne v ňom vidieť, ako za Ľudovíta XIV. vrcholila móda, paroche získavali obludné rozmery, vyššia, stredná, dokonca aj nižšia šľachta sa chcela čo najviac podobať na kráľovský dvor, napodobňovali aj dvorné výstredné oblečenie. Vynikajúca je aj maska Salieriho, ktorý vo filme zostarne až o 70 rokov."
Slovenský maskér
Slovenský maskér sa pri počte ročne nakrúcaných pôvodných filmov nebyť televízie a divadla veľmi neuživí. Nádej im momentálne svitá vďaka prípravám na nakrúcanie Jánošíka. "Neskoré baroko, vláda Márie Terézie, šľachtici, parochne, vojaci, ktorých súčasťou uniformy boli tiež parochne. Konečne sa pri zachovaní dobovej atmosféry maskéri vyšantia," hodnotí situáciu na Slovensku Vlado Wittgruber, ktorý vďaka tomu, že je už treťou generáciou rodinnej tradície maskérov, pozná aj situáciu minulosti. "U nás sa, najmä vďaka pondelkovým inscenáciám, na dobovú atmosféru vždy kládol veľký dôraz. Pri reprízach to vidieť dodnes. V seriáli Alžbetin dvor bola možnosť vytvoriť celé generácie, ich postupné zmeny. Okrem výroby autentickej masky je veľmi zaujímavý pre maskéra aj proces stárnutia, prípadne deformácia, ktorú má na hercovi sprostredkovať."

"K civilným filmom patrí civilné líčenie," hovorí maskér Vlado Wittgruber na foto, ktorému sa však maskérsky páčia Jacksonove výstrelky vo videoklipoch a, samozrejme, klasické hororové masky - Dracula a staré Frankensteinovky.
Postupná zmena pri vytváraní deformácie
Častý hrdina slovenských pondelkových inscenácií - Ivan Mistrík - za niekoľko dielov pod rukami umeleckého maskéra Pavla Wittgrubera podstatne zostarol.
Tvorca špeciálnych efektov z Altered States a Exorcistu Dick Smith so svojimi miláčikmi od Quasimoda až po novú variáciu Frenkensteina. V roku 1984 bol za ne ocenený Akadémiou.
Dick Smith je jediný maskér na zozname Kto je kto vo svete. Práci maskéra sa venuje 40 rokov, začal ako televízny maskér v roku 1945, štrnásť rokov bol na čele oddelenia maskérov v NBC. Od roku 1961 sa venuje filmu.
Zaujímavosti
Pri maskách Frankensteina majú maskéri a režiséri dodnes značne voľnú ruku. Autorka Mary Shellyová totiž nikdy presne nepopísala, ako Frankenstein vyzeral. Jednoznačné je len to, že to mal byť muž pozošívaný z tiel iných mužov, najlepšie tak, ako by ho pozošívali v roku v roku 1794. A mal by vyvolávať nielen odpor, ale aj súcit.
Najznámejší Frankenstein v stvárnení Borisa Karloffa má od tých čias viacero podôb. Jedna z najpôsobivejších bola maska Roberta De Niro, ktorá je vlastne akousi "protézou". Jeho telo pri nakrúcaní pokrývala úplne nová koža, bravčová a kuracia - ktorú nakupovali v mäsiarstve. Kamera nesnímala ani jeden centimeter štvorcový vlastnej De Nirovej pokožky. Maska si vyžadovala deväť mesiacov prípravy a každé maskovanie pred nakrúcaním trvalo 4 až 10 hodín.
Skúsenosť De Nira zrejme nebola závideniahodná - po urobení odliatku celého tela nesmel osem mesiacov schudnúť ani pribrať. V dni nakrúcania ho maskovali od pol tretej ráno.
Prvou držiteľkou ocenenia, navyše pomenovaného po vlastnej rodine - za vplyv na svet hollywoodskych účesov a make-upu - sa stala Drew Barymoorová z filmov E.T. mimozemšťan či Charlieho anjeli. Cenu Barrymore Award vytvorilo združenie hollywoodskych maskérov a vlasových štylistov ako uznanie pre herca, ktorého práca mala ,,hlboký dopad" na umelecké majstrovstvo účesov a líčenia v zábavnom priemysle. Názov Barrymore Award si združenie zvolilo preto, že ,,rodina Barrymorovcov je najskvelejšou rodinou hercov v histórii Hollywoodu."
Len oprava mihalníc Cher trvá maskérovi 45 minút. Aj mimo toho, že by jej hrozila prítomnosť kamier, jej líčenie trvá šesť hodín.
Americký kožný lekár Vail Reese sa na svojej internetovej stránke rozhodol konkurovať maskérom a snaží sa skoncovať s klišé, že šoubiznis je plný pekných ľudí. Zverejnil všetky chybičky krásy popredných hviezd sveta zábavy, ktoré ako filmový fanúšik zanalyzoval v stovkách filmov, videokaziet a časopisov. Podarilo sa mu vytvoriť jedinečnú zbierku bizarných chorôb a pitoreskných ohavností, a na internete im ich prirobil, hoci sa ich oni snažia skryť. A tak má Ricky Martin akné, Sharon Stoneová veľkú jazvu na krku, Tina Turnerová materské znamienko a Celine Dionová nepeknú vrásku na čele. Britney Spearsová má cysty, Pamela Andersonová vrásky a Brad Pitt jazvy po akné, Richard Gere veľké materské znamienko na chrbte. Že to doteraz nikto nevidel, za to si zaslúžia uznanie ich maskéri a osvetľovači.
Eddie Murphy má síce štíhle, vytrénované telo, zamatové tmavé oči a podmanivý hlas, vo filme verzie klasiky Jerryho Lewisa The Nutty Professor (Zamilovaný profesor) váži však dobrých 200 kíl. Nemusel sa nechať vykŕmiť, na rozdiel od Reneé Zelwegerovej z Denníka Bridget Jonesovej, za jeho kilami sa skrývalo iba umenie umeleckých maskérov. Každý deň strávili šesť hodín vytváraním jeho obrovskej masky, v ktorej ho nespoznala ani vlastná manželka.
Autor: Kata Račková / Foto: archív STV, V. W