
Diaľničná výstavba beží na plné obrátky. Na severe Slovenska sa Slovenská správa ciest snaží po častiach spojiť Ilavu so Žilinou a Čadcou, na východe dostavujú tunel Branisko a diaľničný úsek medzi Hybe a Važcom a v Bratislave dokončujú obchvat (na fotke TASR), ktorý by sa mal napojiť na nový most cez Dunaj a pokračovať až k rakúskym hraniciam.
ŽILINA, BRATISLAVA - Štátne zákazky na stavbu diaľnic sú natoľko lukratívne, že firmy sa ich vzdávajú len veľmi nerady. O takmer desaťkilometrový diaľničný úsek pri Považskej Bystrici bojujú dve stavebné spoločnosti. Slovenská správa ciest odstúpila od zmluvy s Hydrostavom a podpísala novú s Doprastavom. Na stavenisku však stále zostávajú robotníci a stroje Hydrostavu, ktorého riaditelia odstúpenie od zmluvy popierajú.
Jasno zatiaľ nemajú ani v žilinskom odštepnom závode Doprastavu. Jeho šéf Róbert Turanský je presvedčený, „že existujú podpísané zmluvy o prevzatí stavby. Sú však na našom bratislavskom riaditeľstve a ja ich tu ešte nemám. Presný právny stav síce nepoznám, ale pokiaľ viem, tak na diaľničnom úseku v týchto dňoch pracuje stále Hydrostav.“
Stavebné práce Hydrostavu pokračujú hlavne na diaľničných navádzačoch. Investor niekoľkomiliardovej stavby netají svoje rozčarovanie. „Ak tam Hydrostav ešte robí, nemajú tam čo hľadať. Tak toto sa nám stalo prvý raz,“ povedala Viktória Kmeťová, hovorkyňa správy ciest.
Stavebné jadro Hydrostavu zmenilo pred pár dňami majiteľa. „Pôvodný Hydrostav postúpil zmluvu o vykonaní stavebných prác Hydrostavu Šaľa. Musí to odsúhlasiť investor, teda Slovenská správa ciest, ktorá sa k tomu nevyjadrila. V tomto smere sa ešte žiadne rokovania nerozbehli,“ objasnil dôvod pre pokračovanie v stavbe Miroslav Remeta z Istrokapitálu, ktorý ovláda „nový“ Hydrostav.
Podľa neho je podozrivé, že správa ciest odstúpila od zmluvy o stavbe diaľničného úseku práve teraz, pred zmenou majiteľa, hoci pôvodný Hydrostav bol vo finančnej tiesni už dlhšie. „Nový“ Hydrostav od svojho predchodcu prebral aj spoluúčasť na stavbe tunela Branisko a diaľničného úseku Hybe - Važec, proti čomu správa ciest zatiaľ neprotestuje. „Tam však prebiehajú iba dokončovacie práce, ktoré už nie sú také lukratívne ako veľká stavba Ladce - Sverepec,“ dodal Remeta.
Diaľničný úsek Ladce - Sverepec je nevyhnutným článkom spojenia juhozápadnej Európy so severoeurópskou diaľničnou magistrálou Via Baltica. Celistvá diaľnica by sa mala o niekoľko rokov tiahnuť od poľského Zwardoňa až po hraničný priechod v bratislavskej Petržalke. Na severe aj juhu bude diaľnica napojená na poľskú alebo rakúsku diaľničnú sieť.
Po spojení Čadce s Bratislavou sa diaľničná výstavba preorientuje smerom na východ a za necelých dvadsať rokov by malo dôjsť k prepojeniu Žiliny, Popradu a Košíc. Celkovo ostáva ešte vybudovať asi 300 kilometrov diaľnic a 300 kilometrov rýchlostných komunikácií.
Ladce - Sverepec
diaľničný úsek medzi Ilavou a Považskou Bystricou
dĺžka 9940 m
šírka 26,5 m
hodnota cca 2,5 mld Sk
22 mostov
3 odpočívadlá
3 čerpacie stanice