Zatiaľ neznámy človek alebo skupina ľudí na ministerstve dala niektorým novinárom porovnávací materiál ponúk francúzskeho Alstomu a švajčiarskeho Stadleru. V materiáli sú aj ceny, napriek tomu, že tender ešte nie je uzavretý. Pri väčšine porovnávacích údajov vychádza ministerstvu Alstom ako oveľa výhodnejší. Údaje sú však značne skreslené.
V ministerskom materiáli sa píše – francúzsky Alstom vyjde železnice vrátane celoživotných nákladov na 4,815 miliardy korún, švajčiarsky Stadler na 5,481 miliardy korún, čiže lacnejší je Alstom.
Skutočnosť – celková cena za Alstom (vrátane celoživotných nákladov) je 6,29 miliardy, za Stadler 5,481 miliardy, čiže úplne opačne, ako sa uvádza v materiáli z ministerstva. Podľa našich informácií sa Alstom zhruba pred mesiacom snažil dodatočne podliezť ponuku, hoci pravidlá výberového konania to neumožňujú. Ministerstvo dopravy aspoň podstrčilo novinárom novú – upravenú cenu.
V ministerskom materiáli sa píše – francúzsky Alstom je dvojmotorový, švajčiarsky Stadler jednomotorový.
Skutočnosť – oba vlaky sú dvojmotorové a švajčiarsky je výkonnejší.
V ministerskom materiáli sa píše – v Alstome je 130 miest na sedenie, v Stadleri 108.
Skutočnosť – v Alstome je 130, v Stadleri 124 miest na sedenie.
V ministerskom materiáli sa píše – maximálna rýchlosť oboch je 120 kilometrov za hodinu
Skutočnosť – Stadler dosiahne maximálnu rýchlosť 140 kilometrov za hodinu.
V ministerskom materiáli sa píše – Alstom má pokojnejší chod v dôsledku rovnomerného rozdelenia síl. Stadler má v dôsledku ľahšej skrine hlučnejší chod, vibrácie.
Skutočnosť – Alstom má oceľovú karosériu. Stadler má najmodernejšiu hliníkovú, čo ministerstvo prezentuje ako nevýhodu, pretože hliníková údajne vibruje.
V ministerskom materiáli sa píše – Alstom zmluvne zabezpečuje offsetové programy (odbyt pre slovenských výrobcov) v hodnote 1,5 miliardy, Stadler nezabezpečuje žiadny odbyt slovenských výrobkov.
Skutočnosť – Stadler zmluvne zaručuje dodávky hliníkových skríň od slovenských výrobcov a značný podiel na výrobe ďalších komponentov pre tieto vlaky.
(Podobných porovnávaní je v ministerskom materiáli niekoľko.)
Záver: V ministerskom materiáli sa tvorcovia dopustili pravdepodobne vedomého skreslenia. Vzali technické údaje z vlakov pre Tatranské železnice, ktoré takisto vyrába Stadler v spolupráci so ŽOS Vrútky. Tieto technické údaje skombinovali s cenou vlakov, ktoré ponúka Stadler v terajšom tendri, a prezentovali ich ako výrazne nevýhodné pre železnice a tým aj štát. (rf)