krajina 2001 2000 zmena podiel lízingu
na investíciách
Slovensko 828 553 +49,73% 12,03%
Česko 2990 2497 +19,74% 20,61%
Poľsko 2081 2050 +1,51% -
Maďarsko 1921 1334 +44% 18,90%
Nemecko 47 300 38 200 +42% 17,06%
Rakúsko 4292 4530 -5,25% 9,49%
- údaje neboli uvedené
Zdroj: Asociácia leasingových spoločností
BRATISLAVA – Slovenský lízingový trh je relatívne rozvinutý. V porovnaní s inými postkomunistickými krajinami zaujíma popredné miesto.
Za krajinami západnej Európy zaostáva asi tak, ako zaostávajú naše celkové investície oproti tým v rozvinutých štátoch.
„Slovenský lízingový trh meraný veľkosťou investícií na obyvateľa, zaujíma medzi postkomunistickými krajinami popredné miesto. Možno druhé alebo tretie,“ povedal generálny riaditeľ lízingovej spoločnosti B.O.F. Miloš Randák.
Podiel na investíciách radí Slovensko niekde nad stred vyspelej Európy. „Ak bude ešte rásť (podiel), tak nie príliš významne,“ dodal Randák.
V minulom roku objem lízingových obchodov vzrástol o približne polovicu a dosiahol asi 35 miliárd korún. Ponuka produktov je porovnateľná, hlavný rozdiel je v cene lízingu, čo je dôsledkom našich úrokových mier.
Aj keď lízing motorových vozidiel dominuje vo väčšine krajín Európy, najsilnejšie postavenie má v bývalých komunistických štátoch, kde tvorí 70 až 80 percent všetkých lízingových obchodov. V západnej Európe sa to skôr pohybuje okolo polovice, výnimkou však nie sú ani vyššie alebo nižšie čísla.
Európania, alebo skôr európske firmy, kupujú na lízing hlavne nové autá. Ojazdené kupujú skôr domácnosti, a to hlavne z rozvíjajúcich sa štátov. Výnimkou je Slovensko, kde sa lízing ojazdených áut zatiaľ ešte len rozbieha a počet obchodov je výrazne nižší ako v Čechách.
Veľmi dôležitú úlohu vo vyspelých štátoch hrá lízing strojov a technológií, ako aj výpočtovej techniky.
Na Slovensku tieto dva segmenty tvorili menej ako 20 percent lízingu, podobne je to aj v Čechách alebo Maďarsku. Lízing technológií sa na Slovensku v minulom roku tešil veľkému záujmu, objem zmlúv vzrástol oproti predošlému roku o dve tretiny.
Je len málo štátov, kde by na lízing najviac nakupovali spotrebitelia. Výnimkou je Maďarsko, kde 65 percent obchodov uzavreli bežní klienti. Slovensko so svojimi 19 percentami sa nevymyká z priemeru. Hlavnými klientmi lízingových spoločností sú súkromné spoločnosti, ktoré si takto kupujú autá alebo zariadenia.
Lízing nehnuteľností nevykazuje slabé výsledky len na Slovensku. Aj v iných transformujúcich sa štátoch kupuje budovy a pozemky na lízing len málokto. Výnimkou sú niektoré rozvinuté štáty, ako Nemecko alebo Taliansko, kde lízingové spoločnosti minulý rok zaplatili kúpu nehnuteľností za niekoľko miliárd eur.
„Rozvoj lízingu je, samozrejme, výsledkom ponuky a dopytu,“ povedal Randák. Jednotlivé segmenty lízingu sa v rôznych štátoch líšia. Ak by sme za želanú polohu považovali priemerné rozdelenie vo vyspelých európskych krajinách, tak by možno rozvoj mal nastať v nehnuteľnostiach, výrobných technológiách a výpočtovej technike, dodal Randák.
GABRIEL KÁDASI