BRATISLAVA – Niekoľko rokov pripravovaný zákon o cestovných kanceláriách sa dostal v týchto dňoch do parlamentu takmer na poslednú chvíľu. Ak by sa do 1. júla 2001 nestihol prijať, Slovensko by narušilo časový harmonogram kapitol v prístupových rokovaniach s EÚ a znova by sa musela otvoriť už uzavretá kapitola o ochrane spotrebiteľa. Podľa Evy Szabóovej z ministerstva hospodárstva takéto riziko existuje, ale ak je už zákon v legislatívnom procese, pred EÚ stačí „vecne zdôvodniť, že sa vyskytli určité problémy, ktoré to zdržali. Až také prísne to zase nie je“.
Obavy vyvoláva príprava tohto zákona v cestovných kanceláriách. Ich pripomienky sa týkajú rozporných ustanovení, ale aj toho, že by sa museli prispôsobiť ich splneniu do 1. októbra 2001. Slovenská asociácia cestovných kancelárií to odmieta. Povinností vyplývajúcich zo zákona je podľa nej veľa a navrhuje termín až od 1. apríla 2002. „Inak by cestovné kancelárie museli v čase vrcholiacej sezóny začať vybavovať množstvo úkonov a to je nemysliteľné. Termín, ktorý navrhujeme my, stihne pokryť budúcu letnú sezónu,“ povedal prezident asociácie Július Cmorej. Ako sme sa však dozvedeli na ministerstve hospodárstva, tvorcovia zákona si predstavovali, že zákon by mal platiť už na najbližšiu zimnú sezónu.
Cestovky považujú v zákone za najrozpornejšie: povinnosť poistenia, zloženie kaucie vo výške dvoch percent z celkového objemu tržieb, možnosť meniť cenu zájazdu pre zmenu kurzu koruny a právo klienta odstúpiť od zmluvy bez stornopoplatkov.
Cestovky napríklad nesúhlasia, aby klient mohol odhlásiť zájazd bez stornopoplatkov pri akejkoľvek zmene podmienok, povedzme už pri hodinovom meškaní lietadla alebo autobusu. „Vlani naše autobusy s turistami pre požiare v Grécku meškali štyri hodiny. To sa nedalo ovplyvniť. V prípade objektívnych dôvodov by mal dať zákon cestovnej kancelárii možnosť navrhnúť klientovi zmenu zmluvy a dohodnúť sa s ním,“ uviedla Anna Samborská z CK Aquamarin. (ru)