
FOTO SME - PAVOL MAJER
robilo Občianske oko, voliť pôjdu, no nie s nadšením. Politikom neveria. Veľa z nich ešte nie je rozhodnutých, komu dajú hlas. Chcú vedieť, nie len čo budú politici po voľbách robiť, ale hlavne ako to budú robiť.
Nečakane veľkú účasť prvovoličov v roku 1998 sociológovia IVO zdôvodnili aj tým, že mladí ľudia majú oveľa kritickejší pohľad na politiku, smerovanie spoločnosti, citlivejšie vnímajú spoločenské problémy, ale aj to, že sú demokratickejšie „nastavení“.
Dnes medzi prvovoličmi prevláda pesimizmus a skepsa. Najmä na východnom Slovensku. „Po škole chcú odcestovať za hranice, cestovať, zarobiť si. Nehovoria však, že by tam chceli ostať,“ hovorí Oľga Šaradínová z Občianskeho oka.
„Politické strany nás chcú získať na svoju stranu, nasľubujú nám nemožné, a keď sú v parlamente, nezmení sa nič. Nemajú u mňa dôveru,“ hovorí gymnazista z Banskej Bystrice. Podľa študentky z SPŠ odevnej v Trenčíne, by politici „nemuseli dávať také veľké peniaze na oblbnutie ľudí jedlom a pitím a kalerábmi do hlavy a skôr by mali organizovať diskusie s voličmi.“
Politici sú podľa prvovoličov zo škôl tí, ktorí myslia v prvom rade na seba. Aktivisti Občianskeho oka počas projektu Diskusie s prvovoličmi navštívili 136 škôl rôznych typov po celom Slovensku a zhovárali sa o voľbách so 7600 študentmi. Voliť väčšinou pôjdu, no od volieb veľa neočakávajú.
„Predtým bolo v trende, ísť voliť zmenu, teraz je v móde pesimizmus a heslo idem voliť menšie zlo,“ hovorí Daniel Forgács z Občianskeho oka.
Deklarovaná účasť na voľbách závisí od typu školy a regiónu. Až 80 percent gymnazistov hovorí, že voliť pôjde, na učilištiach mieni ísť voliť len 58 percent prvovoličov a tam je aj najviac nerozhodnutých. Rozdielne sú však aj pohľady dievčat a chlapcov. Väčší príklon k nacionalizmu je na učňovkách a skôr u chlapcov ako u dievčat, tvrdí Peter Novotný. Relatívne často sa však na školách vyskytujú extrémne názory, najmä radikálne riešenia otázky menšín.
Kampane majú na rozhodnutie mladých ľudí len malý vplyv - len 7 percent ovplyvní predvolebná kampaň. Až polovica z prvovoličov tvrdí, že sa rozhoduje podľa sledovania politického diania v médiách, ako politici vystupujú v televíznych diskusiách. No na druhej strane hovoria, že budú voliť nové strany, ktoré poznajú hlavne z billboardov.
Štvrtina si údajne vyberá politickú stranu podľa programu, nepopierateľný je však aj vplyv rodiny.