Banská Bystrica 6. júna (TASR) - Univerzita Mateja Bela (UMB) v Banskej Bystrici začala v týchto dňoch ako prvá vysokoškolská inštitúcia na Slovensku uplatňovať v praxi metódy riadenia typické pre podnikateľské prostredie. Jedným z dôvodov zavedenia takzvanej marketingovej stratégie je podľa kancelárky rektora UMB Jany Novej demografický vývoj na Slovensku.
Na dnešnej tlačovej besede uviedla, že prudký pokles populačných ročníkov po roku 1989 sa na vysokých školách začne prejavovať v roku 2008, pričom stredné školy budú mať problémy už od roku 2004. "Preto sa v krátkom čase musíme pripraviť na situáciu spôsobenú nedostatkom uchádzačov o štúdium. V roku 2009 totiž očakávame viac ako 26-percentný úbytok populácie 18-ročných," priblížila Nová.
Druhým dôvodom na zavedenie marketingovej stratégie je podľa kancelárky vysokoškolský zákon, ktorý zakladá nový spôsob financovania verejných vysokých škôl a počíta s prestavbou študijných odborov a programov. "Úspešnosť, s akou sa UMB dokáže vyrovnať s týmito hlavnými výzvami, založí kvalitu jej existencie minimálne na najbližších 15 rokov," zdôraznila Nová. Konštatovala zároveň, že univerzita musí pružne reagovať na zavádzanie vzdelávacích služieb, na nové teritóriá, na zákazníkov, ako i trh vzdelávania tak, aby si zlepšila svoju pozíciu. Mala by tiež lepšie definovať svoje cieľové trhy, zlepšovať kvalitu komunikácie a propagácie a viac reagovať na požiadavky a potreby študentov.
"Prístup, ktorý sme zvolili, je nový, pričom najnepríjemnejšie je porovnávanie. Musíme sa však porovnať s konkurenciou, ktorou sú pre UMB všetky ostatné slovenské univerzity poskytujúce porovnateľné vzdelanie ako my," uviedla kancelárka, podľa ktorej chcú študentom poskytnúť také vzdelanie, aby sa mohli čo najlepšie uplatniť na trhu práce. Nová priblížila, že UMB už v súčasnosti dosahuje v tomto smere dobré výsledky, keď napríklad k 31. máju 2001 evidoval Národný úrad práce z celkového počtu 2912 nezamestnaných absolventov VŠ len 72 absolventov UMB. "Predstavuje to 2,47 percenta, čo je skutočne pekné číslo," konštatovala kancelárka.
*jm pa
NNNN