
Už od vzniku Recyklačného fondu vŕta dovozcom v hlave, aký poplatok doň budú odvádzať. Hovorilo sa o piatich tisícoch, ale malo by to byť o dve tisícky menej. Rozhodne vyhláška, ktorá vyjde v najbližších dňoch.
ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
BRATISLAVA - Najpredávanejšia značka áut na slovenskom trhu Škoda bude od júla drahšia o tri tisícky. Vylúčené nie je ani zdraženie ostatných vozidiel dovážaných na Slovensko.
Dôvodom je trojtisícový poplatok, ktorý budú dovozcovia za každé auto odvádzať do Recyklačného fondu. Vyhláška ministerstva životného prostredia, ktorá odvod upravuje, vyjde ešte tento mesiac a začne platiť od prvého júla. Potvrdil to Pavel Zahradníček, vedúci sektora vozidiel v Recyklačnom fonde. „Týka sa to každého dovozcu bežných osobných a malých nákladných vozidiel do 3,5 tony,“ spresnil.
Nový odvod pôjde buď na úkor vrecka importérov, alebo ho budú znášať zákazníci v podobe vyšších cien.
„Celkom jednoznačne,“ reagoval Radovan Cengel, šéf divízie Škoda na otázku o prípadnom premietnutí odvodu do cien vozidiel. Ako vysvetlil, ceny sú už teraz na hranici možností importéra, keďže škodovky predražuje silná česká koruna. Zvyšné náklady v podobe odvodu už preto importér nemôže znášať bez vplyvov na ceny.
Zdroj ZAP SR
Ostatní dovozcovia z prvej päťky najpredávanejších značiek sa k veci ešte nevedeli definitívne vyjadriť.
Dovozca vozidiel Volkswagen, Porsche a Audi si ponecháva do júla čas na rozmyslenie. „Zatiaľ sme neprijali žiadne zásadné stanovisko, uvidíme aj podľa toho, ako sa zachová konkurencia,“ povedal Peter Mitura z oddelenia Public Relation Porsche Slovakia.
Konkurenční dovozcovia francúzskych vozidiel Renault, Peugeot a Citroen o probléme rokovali práve včera. Dozvedeli sme sa stanovisko importérov značiek Peugeot a Citroen, ktorí zatiaľ o zdražovaní neuvažujú. Podľa Františka Barabáša, technického riaditeľa dovozcu áut Citroen, je zvýšenie nákladov riešiteľné v rezervách firmy.
Získali sme aj vyjadrenie dovozcu vozidiel Daewoo. „Zatiaľ nie sme úplne rozhodnutí,“ povedal Pavol Závodný, zástupca obchodného riaditeľa Daewoo Motor Slovakia.
Pôvodne sa uvažovalo o odvode vo výške až päťtisíc korún na jedno auto. Tak to upravuje aj zákon o odpadoch. Aj z prostredia importérov pritom prenikajú informácie, že odvod znížil účinný lobing importérov, ktorí sa obávali možných vplyvov na predajnosť. Samotní dovozcovia zatiaľ výške odvodu príliš neveria a počkajú si až na jej zverejnenie vo vyhláške. Peniaze získané z odvodov majú byť použité na odstraňovanie odpadu pochádzajúceho z automobilového priemyslu.
NAJPREDÁVANEJŠIE ZNAČKY
(január - apríl 2002)
značka predaj podiel
na trhu
(v %)
Škoda 9067 46,98
Renault 1850 9,59
Volkswagen 1439 7,46
Peugeot 1149 5,95
Citroen 722 3,74
Fiat 702 3,64
Daewoo 630 3,26
Opel 559 2,90
Toyota 558 2,89
Seat 526 2,73