„Neviem, či mi budete vedieť pomôcť, ale veď za pokus nič nedám. Môj syn sa stále sťažuje, že na ňom učiteľka „sedí“ a dáva mu zlé známky. Neviem, čo mám robiť, ako mu poradiť. Nemá si ju všímať, alebo má byť k nej milý? Mám sa s ňou o tom porozprávať, alebo mu tým iba priťažím? Dúfam, že pochopíte, že nechcem byť podpísaná.“ Viera F., Považská Bystrica
Mária Findová, psychologička: „Podobný problém, žiaľ, nie je zriedkavosťou. Deti majú často pocit, že učiteľ je voči nim nespravodlivý a za rovnakú odpoveď dostanú horšiu známku, ako ich spolužiak „obľúbenec“. Vnímanie spravodlivosti či nespravodlivosti sa netýka len známkovania, ale napríklad i toho, ktoré deti a ako často učiteľ vyberá na plnenie rôznych úloh.
Čo však robiť v takejto situácii?
Zrejme neexistuje žiadny konkrétny návod a treba sa zamyslieť nad oboma stranami – dieťaťom i učiteľom. Deti väčšinou podobné situácie berú ako fakt. Nie je im to síce príjemné, možno sa trocha posťažujú, ale v konečnom dôsledku s tým nič neurobia. Ak by však situácia bola vyhrotená do takej miery, že dieťa odmieta chodiť do školy a sústavne sa sťažuje na toho istého učiteľa, bolo by vhodné, aby sa rodičia snažili zistiť v rozhovore s dieťaťom čo najviac informácií – kedy konkrétne sa cítilo nespravodlivo ohodnotené (skúšanie, písomka), prípadne ponížené. No a potom osloviť učiteľa a požiadať ho o vysvetlenie. Ak rodičia z akéhokoľvek dôvodu nechcú osobne osloviť dotyčného učiteľa, mohli by skúsiť nájsť na škole nejakú „spriaznenú dušu“ (triedneho učiteľa, učiteľa, s ktorým si dieťa dobre rozumie, vychovávateľku zo školského klubu) a požiadať ju o pomoc.“
Ak máte výchovný alebo pedagogický problém, napíšte alebo zavolajte nám.