
GRAF SME, Zdroj ÚVVM
sotva zneužiť, nikto už od občana nemôže chcieť, aby mu poskytol kópiu úradného dokumentu a podmieňovať tým vykonanie nejakej služby.
Týka sa to napríklad mobilných operátorov, ktorí pri uzatváraní zmluvy vyžadujú viacero dokladov. Napríklad Orange chce číslo občianky, meno, dátum narodenia, rodné číslo a trvalý pobyt. Odôvodňuje to tým, že zákazník dostáva mobil na dva roky a operátor sa potrebuje zabezpečiť, ako keď sa berie úver v banke. Orange si vašu občianku dokonca aj odfotí. Zákon však fotenie od 1. júna zakáže. „Budeme sa musieť prispôsobiť,“ povedal hovorca Orange Slovensko Peter Tóth.
„Ak dotyčná osoba odmietne poskytnúť fotokópiu úradnej listiny, tak mobilný operátor nesmie odmietnuť tú službu alebo tovar,“ povedal Pavol Husár, splnomocnenec na ochranu osobných údajov.
Už niekoľko rokov je u nás známe, že napríklad kláštor kapucínov minoritov vo Foggii v Taliansku obosiela našich občanov s prosbami prispieť peniazmi na stavbu nového chrámu. V obálkach sú priložené okrem propagačných informácií aj zloženky Ľudovej banky. „Najprv som sa zľakla, odkiaľ sa mohli v Taliansku dozvedieť, že práve ja som klientka Ľudovej banky na Slovensku,“ hovorí staršia Bratislavčanka, ktorá dostala list pred pár mesiacmi.
David Saleh z Ľudovej banky to vysvetlil jednoducho. „Kláštor kapucínov z Talianska tu má zrejme dobrých spolupracovníkov a tí im zasielajú výpisy adries z klasických telefónnych zoznamov. Či sa trafia adresou práve na našich klientov, je náhoda. Samozrejme, všetko sme overovali. Kláštor je v Taliansku riadnym klientom tamojšej siete Ľudovej banky. Nevieme tomu zabrániť.“
Potrebnosť rodného čísla v každodennom kolobehu sme si overovali na viacerých úradoch. Všade riziko zneužitia vylúčili, ani sa s tým dosiaľ nestretli. Na daňovom úrade, v bankách či u mobilného operátora.
Podľa Davida Saleha znalosť rodného čísla nie je nič platná. „Musela by to byť súčasť väčšieho komplotu. Zneužívateľ by musel mať minimálne duplikát alebo falzifikát dokladu totožnosti a musel by sa naučiť podpis toho človeka. Prípadne by musel poznať PIN k mobilu či platobnej karte.“ Banky samotné tvrdia, že rodné číslo potrebujú do databáz, aby poznali štruktúru klientov a pripravovali pre nich cielene svoje finančné produkty. (ru)