BRATISLAVA – Na hraničných priechodoch s Maďarskom, Rakúskom a najmä s Českou republikou vyrástli v posledných rokoch nové veľké budovy a okolo nich sú ohromné parkoviská. Štát investoval stovky miliónov do budov, ktoré po vstupe Slovenska do Európskej únie stratia zmysel.
Samotní colníci sú spokojní, pretože pracujú v lepších podmienkach. No možno už o päť rokov, po vstupe Slovenska do únie bude musieť štát stavby prenajímať. V lepšom prípade sa z nich stanú reštaurácie, galérie alebo kancelárie špeditérskych firiem.
Keďže priechody sa stavajú na základe medzivládnych dohôd, podobné stavby vyrastajú aj z druhej strany hranice. Na diaľničnom hraničnom priechode Brodské – Břeclav dokonca Česi stavajú ešte väčšiu budovu a parkoviská ako Slováci na svojej strane.
Zatiaľ najdrahší priechod bol v Rusovciach na hraniciach s Maďarskom. Stál takmer miliardu. Podobne veľkú budovu stavajú aj Maďari zo svojej strany.
Martin Chren zo Združenia daňových poplatníkov Slovenska to považuje za príklad „dier vo verejných výdavkoch a plytvanie peniazmi daňových poplatníkov“. Združenie vydalo vyhlásenie, v ktorom sa píše: „Samotný príjem zo všetkých vybraných ciel ledva pokrýva náklady na investície do colníc a náklady na výber týchto ciel.“
Jozef Hentek z Colného riaditeľstva SR sa bráni tým, že výstavba hraničných priechodov napríklad s Českom sa začala pred piatimi rokmi, teda v čase, keď „tzv. východná hranica Európskej únie bola určená medzi Českou a Slovenskou republikou“. Tvrdí, že colníci sa snažia šetriť a aj ministerka financií im uložila, aby do 7. júna pripravili obnovenú koncepciu stavby hraničných priechodov.
RICHARD FILIPKO
Tematicky príbuzné článkyNa hraniciach staviame za miliardy. Možno zbytočne
Ďalšie vybrané priechody
Kedy sa rozhodlo o výstavbe
Či na colniciach stojí milióny
Koľko stoja hranice s Českom