v, „ktorí zaplatili pôvodnú cenu zvýšenú o percento inflácie“, zabránilo predbežné opatrenie Protimonopolného úradu, ktoré jej bolo doručené tento pondelok.
Protimonopolný úrad vedie proti UPC od februára správne konanie pre porušovanie zákona o hospodárskej súťaži. Konanie je však zložité a trvá pridlho - podľa zákona je na to šesť mesiacov, navyše je to už štvrtý štátny orgán (Telekomunikačný úrad, Slovenská obchodná inšpekcia, Rada pre vysielanie a retransmisiu), ktorý si s káblovkou nevie poradiť.
UPC si zatiaľ už takmer pol druha roka inkasuje od zákazníkov zvýšené ceny. Zákazníci to však odmietajú a od apríla sa ich do spoločného protestu zapojilo vyše 1300 - neoprávnene zinkasované peniaze si odratúvajú z aktuálnych platieb adresovaných UPC. Držia sa pritom návodu, ktorý zverejnila iniciatíva Nesloboda divákovho výberu na internete. O tom, že návod právne plne obstojí, sa minulý týždeň vyjadril v médiách aj advokát Ernest Valko.
Postup zákazníkov UPC podľa tohto návodu odobril i Protimonopolný úrad. Ten v súčasnosti posudzuje situáciu zákazníkov, čo nezaplatili časť ceny, „ktorá tvorí rozdiel medzi cenníkom UPC a cenníkom, ktorý vyplynul z rozhodnutia Telekomunikačného úradu“. Podľa pracovníka tohto úradu všetci takíto klienti by sa im po vypnutí mali písomne ozvať.
UPC zatiaľ prednostne vypína klasických neplatičov, ale podľa Jany Miklovičovej z Neslobody divákovho výberu káblovka už vraj začala vypínať dokonca aj klientov postupujúcich podľa návodu jej iniciatívy. „UPC urobila neplatičov z ľudí, čo sa domáhajú svojich vlastných peňazí. Keby nebolo tejto masy, ktorá sa vzoprela, dnes by sme už určite platili káblovkou avizované opätovne zvýšené ceny nad 400 korún. Celou záležitosťou sa už zaoberajú aj politické strany“. (ru)