BRATISLAVA - Situácia v takzvaných nových lodeniciach, ktoré vznikli na troskách SLK Komárno, je stále zložitá. Keď vo februári Fond národného majetku neprijal ani jednu ponuku na kúpu nových lodeníc, deklaroval, že do troch mesiacov - čo vychádza na tento týždeň - vyhlási nový tender. Podľa našich informácií je to však vysoko nepravdepodobné. Dôvodom má byť zlá situácia vo firme a rozdrobenosť majetku.
Firma sa mala pred vypísaním nového tendra oživiť, na čo mal fond poskytnúť 50 až 60 miliónov korún. „Nie, nič také sa neudialo,“ povedal šéf nových lodeníc Jaroslav Papp. Podľa neho je podnik v súčasnom stave nepredajný. „Ťažko budete predávať niečo, čo trvalo nevykazuje nejaké zmeny k lepšiemu,“ povedal Papp.
Fond má podľa jeho hovorkyne Tatjany Lesajovej záujem podnik oživiť, problémy sú však s rozdrobenosťou majetku. „Vzhľadom na rozhodnutie konkurzného správcu je situácia nesmierne komplikovaná,“ povedala.
Konkurzný správca pôvodných „starých“ lodeníc Ivan Pádej vyhlásil viacero kôl odpredajov. V jednom z nich získala cez firmu ES dôležitú časť majetku aj finančná skupina Penta Group. Papp nepovažuje za šťastné, že konsolidácia lodeníc nezostala v „jedných rukách.“
Nové lodenice boli totiž vytvorené za účelom zachovania lodiarskej výroby v regióne. Dostatočnú kontrolu nad konsolidáciou podniku chcela vláda získať tým, že jediným vlastníkom bude FNM.
Nové lodenice kontrolované fondom síce vlastnia výrobné haly, Penta však kontroluje príjazdové cesty a pozemky. Či už samotné nové lodenice alebo ich prípadný kupca sa teda bude musieť s Pentou dohodnúť o možnosti užívania jej majetku.
Konkurzný správca v tom problém nevidí. „Je však jasné, že jedna polovica bez druhej nemôže existovať. Keď jeden zavrie prístupovú cestu, ten druhý sa po nej nedostane do svojich hál,“ povedal.
Svoje rozhodnutie o predajoch majetku zdôvodňuje časovým tlakom. „Vyhlásil som konkurz a mám na to podľa zákona osemnásť mesiacov, čo znamená, že sa majetok musí predať do konca septembra.“
Penta Group má podľa jej hovorkyne Andrey Strakovej záujem, aby bol podnik čo najskôr skonsolidovaný a výrobu lodí nechce žiadnym spôsobom obmedzovať. Spomenula pritom, že spoločnosť podporovala aj poskytnutie nového úveru pre lodenice od Eximbanky. „Nevidíme žiadny dôvod, prečo by tender na nové lodenice nemal byť vypísaný,“ povedala.
Pre neutešenú situáciu vo firme, nemá manažment veľa argumentov, aby presvedčil komerčné banky. Firma tak prežíva iba z peňazí od Eximbanky. Včera dokončili poslednú loď financovanú z úveru pod štátnou zárukou. Eximbanka im tiež poskytla úver 9,2 milióna eur na výrobu ďalších dvoch lodí a popri tom sa snažia rozrábať tretiu. Za svojej „zlatej éry“ boli lodenice schopné vyrobiť ročne dvanásť lodí.
TOMÁŠ KURTANSKÝ