„Vyzývame vládu na prehodnotenie infraštruktúrnych plánov a projektov vrátane dopravnej infraštruktúry v záujme lepšieho riešenia týchto rozdielov cenovo efektívnymi a environmentálne citlivými spôsobmi,“ píše sa v reporte, ktorý už prešiel zahraničným výborom. Plénum Európskeho parlamentu ho má schváliť 12. júna.
Predstaviteľ tretieho sektora Juraj Mesík hovorí, že z dokumentu je jasné, že Európsky parlament nie je spokojný s plytvaním peňazí na neefektívne projekty a jeho predstaviteľov znepokojujú zväčšujúce sa rozdiely medzi západom a východom Slovenska.
„Už to, že správa prešla cez gesčný výbor, je úspech. Neviem si predstaviť lobistické sily, ktoré by bod o prehodnotení dopravnej infraštruktúry dokázali zo správy vyhodiť,“ hovorí Mesík, ktorý roky bojuje s ministerstvom dopravy a požaduje zmenu plánovaného trasovania diaľnic severom Slovenska na stredovo-južný variant cez Banskú Bystricu.
Z pohľadu Európskej únie je podľa Mesíka obrovským problémom práve potápajúce sa východné Slovensko. „Únia vynakladá milióny eur, aby zabránila vzniku sociálnych get v Európe, ktoré plodia politickú nestabilitu. Zároveň však chce predísť plytvaniu peňazí a stupňuje tlak na efektívne využívanie zdrojov. Po správe Európskeho parlamentu je veľmi reálna šanca, že E571 bude zaradená do siete TINA.“ Potom bude môcť Slovensko čerpať prostriedky na diaľnice z fondu ISPA.
Mesík vkladá veľké nádeje do nového veľvyslanca Európskej únie na Slovensku Van der Lindena, s ktorým o diaľnicich, ktoré by obišli najzaostalejšie regióny Slovenska, nedávno hovoril. „Linden je ekonómom. Pozrel si čísla a mapy a jediné, na čo sa opýtal, bolo, či sú čísla seriózne.“
DANIEL VRAŽDA