
FOTO SME – PAVEL MAJER
inšpektorátu práce.
Čo orgány inšpekcie práce kontrolujú?
„Predovšetkým pracovnoprávne predpisy, najmä otázky vzniku, zmeny a skončenia pracovných vzťahov, pracovné podmienky zamestnancov, dodržiavanie predpisov na zabezpečenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vrátane bezpečnosti technických zariadení. Ďalej sú to mzdové predpisy a záväzky vyplývajúce z kolektívnych zmlúv.“
Kontrolujete správnosť pracovných zmlúv?
„Áno, pracovná zmluva musí byť písomná - ak ju niekto nemá, je podozrenie, že ide o čiernu prácu, čo tiež preverujeme. Ďalej by v nej mala byť konkrétne popísaná činnosť, ktorú pracovník bude vykonávať, miesto výkonu práce, deň nástupu do práce a mzdové podmienky.“
Môže byť pracovná náplň typu: vykonáva prácu podľa pokynov vedúceho?
„To by malo byť uvedené presnejšie, lebo tu je priestor na manipuláciu so zamestnancom. Takýto pracovník je ľahko napadnuteľný, že si nejakú povinnosť vyplývajúcu z pracovnej zmluvy nesplnil.“
Na koho sa môže takýto pracovník obrátiť?
„V prvom rade by mal každý trvať na tom, aby mal jednoznačne vymedzenú pracovnú náplň. Ak by mal problémy, môže sa dožadovať nápravy aj prostredníctvom odborov. Môže sa obrátiť aj na inšpektorát práce. Ale my kontrolujeme dodržiavanie pracovnoprávnych predpisov, a tu ide o zmluvný vzťah medzi zamestnancom a zamestnávateľom, preto je v ich záujme, aby sa tieto vzťahy jednoznačne vymedzili. Ak však zamestnávateľ porušil príslušné ustanovenia Zákonníka práce, orgány inšpekcie práce môžu uplatniť sankcie. Takéto spory môže riešiť v konečnom dôsledku len súd.“
Ktorí zamestnanci sú najčastejšie zneužívaní?
„Najviac sú v tomto smere diskriminované asi robotnícke profesie, lebo nepoznajú svoje práva a povinnosti. Zamestnávatelia vedia aj to, že ľuďom sa nechce ísť do sporov, pretože sa môžete súdiť rok aj dva a ešte si aj platiť právnika a výsledok je neistý.“
Ktoré podniky sa najčastejšie takto správajú k zamestnancom?
„Podľa našich poznatkov sa najviac porušujú predpisy v malých firmách a zo strany súkromných podnikateľov. Tam odbory väčšinou nefungujú, takže sa pracovníka nemá kto zastať.“
Chodíte do podnikov aj na základe sťažností?
„Uprednostňujeme plánovitosť, ale máme aj úlohy, ktoré vyplynú zo sťažností.“
Koľko je sťažností a na čo sú najčastejšie zamerané?
„Sú to stovky sťažností a týkajú sa najmä nevyplatenia mzdy, nezabezpečenia stravovania alebo ochranných pracovných prostriedkov, zrušenia pracovného pomeru.“
Mali ste aj sťažnosti na šikanovanie zo strany zamestnávateľov?
„Nie je ich veľa a sú problematické, lebo keď zamestnávateľ chce, môže zamestnanca nachytať na čomkoľvek. Príde o minútu neskôr, za normálnych okolností sa to toleruje, ale keď chcem, môžem ho za to sankcionovať. A my nemôžeme zamestnávateľovi vyčítať striktné vyžadovanie pracovnoprávnych predpisov a pracovnej disciplíny.“
Môže firma odmietnuť vydať odchádzajúcemu zamestnancovi výstupný list?
„Máme aj takéto sťažnosti, ale podľa Zákonníka práce je zamestnávateľ povinný dať zamestnancovi výstup, kde musí uviesť zápočet rokov a iné náležitosti, ktoré sú pre pracovníka dôležité napríklad pri odchode do dôchodku. Vydanie výstupných dokladov nesmie podmieňovať žiadnymi podmienkami.“
Ako riešite prípady, keď zamestnávateľ nevyplatil pracovníkom mzdu?
„Dovolanie sa týchto práv je pomerne problematické. Zákon stanovuje zamestnávateľovi povinnosť platiť zamestnancom mzdu, preto zamestnanec môže podať sťažnosť na inšpektorát práce. Ten môže firmu napríklad pokutovať, a tým ju nepriamo donútiť vyplatiť mzdu. Ale v prípade insolventnosti firmy je takýto postup málo účinný.“
MONA GÁLIKOVÁ