Mladí Moskovčania holdujú pivu

„Kto dnes pôjde po klinské? Predsa ten najmúdrejší,“ znie jedna z vtieravých ruských reklám, ktoré nabádajú k nákupu piva. Skupinky mladých ľudí na televíznych obrazovkách sa predháňajú v pití zlatistého moku.


Pivo patrí k obrazu mladých Rusov rovnako ako skateboard či kolieskové korčule.


Na ulici ich potom dokonale napodobňujú ich vrstovníci, ktorí tvrdia, že si život bez piva nedokážu predstaviť.

Pivo patrí k obrazu mladých Rusov rovnako ako skateboard či kolieskové korčule. Vymaľované Moskovčanky, oblečené podľa poslednej módy, si vykračujú v topánkach na vysokých podpätkoch, pričom si priamo z fľaše upíjajú pivo. Dvojice mladých ľudí bozkávajúcich sa na lavičkách sú spravidla obložené fľašami s pivom. Pivom si krátia dlhú chvíľu aj školáci s taškami na chrbtoch. Trinásťročné dievčatá si popíjajú pivo z fliaš v autobuse aj v metre. Mládež s pivom v ruke oblieha v lete rybníky a kúpaliská, v zime klziská.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Pivo sa stalo nevyhnutným doplnkom mládežníckej kultúry, patrí k imidžu mladých,“ hovorí predseda združenia Nie alkoholizmu a narkománii Oleg Zykov.

Do značnej miery to podľa neho spôsobila práve reklama, ale aj všeobecne vžitý názor, že pivo je nealkoholický nápoj.

„Ak to takto pôjde ďalej, bude sa pivo považovať za rovnako neškodné ako čipsy či pomarančová šťava. Veková hranica, keď deti ochutnajú pivo prvý raz, sa znižuje zo 16 na 12 rokov,“ zdôrazňuje.

Moskovská polícia pravidelne zbiera skupinky pripitých školákov, ktorí sa po pivnom posedení v parku zabávajú napríklad aj tak, že brutálne zbijú okoloidúceho. Policajti tvrdia, že mladí väčšinou nepijú vodku ani víno. Z nadmernej spotreby piva sú však zjavne podgurážení a agresívni.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavný hygienik Grigorij Oniščenko sa pred časom pokúsil takmer o nemožné – bojovať proti záplave pivnej reklamy v televízii a vnucovaniu „pivného spôsobu života“ mládeži. Nič nezmohol. Mladí Rusi v reklamách naďalej tvrdia, že ich život je super práve preto, že pijú pivo.

Výrobcovia piva, ktorí takto propagujú svoj výrobok, však argumentujú, že pivo je predsa len lepšie ako drogy.

„Keď pijú pivo, znamená to, že nefetujú,“ tvrdia.

Aj odborníci pripúšťajú, že spotreba drog sa v poslednom čase mierne znížila, upozorňujú však, že pozorujú rast alkoholizmu medzi mládežou. Zatiaľ čo Zykovovo združenie registruje v Moskve 887 narkomanov, čo je v porovnaní s rokom 2000 o 455 menej, počet mladistvých alkoholikov sa za to isté obdobie zvýšil o viac než 320. Dnes ich je už takmer päťtisíc.

SkryťVypnúť reklamu

„Reklama na pivo je veľmi agresívna. Dvanásťročný adolescent jej obyčajne podľahne a rieši tak svoje problémy. To je cesta k drogovej závislosti,“ hovorí Zykov.

„Zatiaľ čo dospelý človek vypije tretinku, mladík si kúpi dvojlitrovú plastovú fľašu piva. Navyše chlapci, ktorí majú v oboch vreckách širokých nohavíc fľaše s pivom, dievčatám imponujú.“

Tajmurraz Bollojev, šéf jedného z najväčších ruských pivovarov, hovorí, že on ochutnal pivo už ako päťročný. V severnom Osetsku, odkiaľ pochádza, vraj deti pijú pivo už od malička. V tom, že sa znižuje veková hranica konzumentov piva, nevidí teda nijaký problém. Ten spočíva podľa neho skôr v kultúre pitia piva.

Ruská mládež totiž väčšinou nechodí do podnikov, kde je pivo drahé a kam by ich obsluha zrejme ani nepustila. Mladí teda väčšinou posedávajú s pivom na lavičkách, alebo pijú v podchodoch či priamo na ulici. Tento štýl vyznávaný mládežou je podľa Zykova nebezpečný. Od piva k drogám je často už len krôčik. (čtk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 319
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 839
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 204
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 682
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 390
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 740
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 565
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu