
Už štvrtý rok sa stredoškoláci podrobujú testovaniu MONITOR. Tri z testovaných predmetov sú dnes už takmer bezproblémové.
očne organizovať a vyhodnocovať,“ povedal SME Pavol Černek, námestník riaditeľa Štátneho pedagogického ústavu, ktorý testovanie zastrešuje. Podľa neho sa „každý predmet vyvíja svojím tempom. Napríklad matematiku a anglický jazyk testujeme od začiatku a medzi učiteľmi a Štátnym pedagogickým ústavom už vznikla akási tichá dohoda, že to tak môže byť“.
Ako prvé sa testovali matematika, anglický jazyk, slovenský jazyk a literatúra. Neskôr pribudli nemecký, ruský a francúzsky jazyk, maďarský jazyk a literatúra. Rok sa skúšal aj dejepis. V niektorých predmetoch sa testovanie robilo na dvoch úrovniach.
Masívnejší rozbeh predmetov sa zaznamenal až tento rok. Aj preto už testovanie neprebiehalo na všetkých školách v každom predmete, ale len na štatisticky významnej vzorke. „V niektorých predmetoch sa testy len pripravili, ale neboli súčasťou MONITORU 2002. Školám sa takéto testy posielali takpovediac neoficiálne, len s tým, aby si to vyskúšali sami a aby boli takí láskaví a poskytli ŠPÚ výsledky,“ povedal P. Černek.
Ako málo problémové a už o dva roky „spustiteľné“ označil Černek anglický, nemecký jazyk a matematiku. „Celkovo vyzerá v cudzích jazykoch jasno. Akurát sme si stanovili, že v každom predmete musí test prebehnúť aspoň trikrát a bez väčších ťažkostí, preto ďalšie cudzie jazyky nie sú ešte dostatočne pripravené. Presadzujeme aj myšlienku, že testy zo slovenského a z maďarského jazyka ako národných vyučovacích jazykov by mali mať podobnú štruktúru.“
Predbežné výsledky tohtoročného Monitoru budú známe v júni, podrobnejšie v septembri.
Aby sme boli konkrétnejší, prinášame vám hodnotenie troch predmetov, ktoré sa testujú najdlhšie - matematiky, slovenského jazyka a angličtiny, a tiež niekoľko maturitných úloh z týchto predmetov spolu s výsledkami. (sr)