O čo vlastne ide? Cestovný ruch môže uspokojiť i potreby zákazníka po ďalšom poznaní, vzdelaní alebo získaní nových skúseností, schopností či zručností. Nazýva sa motivačný cestovný ruch, ktorý zvyčajne hradí firma, resp. zamestnávateľ. Dôvodom je ich maximálny záujem o zvyšovanie kvality svojich spolupracovníkov.
Je zrejmé, že cestovná kancelária alebo agentúra, ktorá organizuje motivačný cestovný ruch, veľmi často zabezpečuje celé podujatie v súlade s požiadavkami objednávateľa, čiže „šije na mieru“. Podľa želania zákazníka je zabezpečené ubytovanie, stravovanie, doprava a rozličné doplnkové služby, ktoré sú potrebné pre naplnenie cieľa daného podujatia. V praxi overené skúsenosti hovoria o pozitívnom prínose motivačného cestovného ruchu pre firmy, ktoré ho využívajú.
Ako príklad možno použiť podujatia, ktoré viacerým slovenským manažérom prezentovala MT Travel and Event Solutions v spolupráci s rakúskymi kolegami v Štajersku.
Prečo práve v tejto spolkovej krajine? Štajersko bol pôvodne poľnohospodársky orientovaný región. Objavenie termálnych prameňov v období ostatných dvadsiatich piatich rokov však vytvorilo podmienky pre rozvoj rekreačného cestovného ruchu aj motivačného cestovného ruchu. Štajersko sa postupne stalo cieľom pobytu pre domácich rakúskych hostí, ktorí tvorili v ostatnom období 80 % klientely. Popri kúpeľných areáloch boli vybudované ubytovacie zariadenia, ktoré poskytujú nielen ubytovacie a stravovacie služby, ale aj komplex rozličných kúpeľných služieb. Ponuka viacerých štvorhviezdičkových a päťhviezdičkových hotelov uspokojí i náročného klienta. Otvorené i kryté bazény sú samozrejmosťou. V priestoroch týchto hotelov sa nachádzajú aj tzv. kongresové, resp. konferenčné sály alebo seminárne miestnosti s technikou potrebnou pre rokovanie.
Firmy, ktoré majú záujem o upevňovanie pracovných vzťahov medzi svojimi pracovníkmi alebo vytvárajú nové kolektívy (teambuilding), využívajú možnosti ponuky motivačného cestovného ruchu. Aká súvislosť je medzi týmito dvoma zdanlivo rozdielnymi aktivitami? Skúsenosti účastníkov motivačného cestovného ruchu ukazujú, že prepojenie je veľmi tesné, zaujímavé a mimoriadne prospešné.
Možnosti teambuildingu pre slovenské organizácie v podmienkach kúskej prírody metódou Out Door prezentovala spoločnosť Human Progress Centre.
V tomto prípade už záleží na organizátorovi podujatia, čo všetko ponúkne svojmu zákazníkovi. Často ide o organizovanie činností, ktoré podporujú vzájomnú komunikáciu medzi účastníkmi podujatia, vytvárajú podmienky alebo dokonca vyprovokujú vznik nových tvorivých nápadov. Čiže k rokovaniu a relaxu sa pripájajú športové aktivity. Tieto napomôžu spoznať schopnosti seba samého prostredníctvom čohosi nového, čo doteraz účastník podujatia ešte nemal možnosť vyskúšať alebo zažiť na vlastnej koži. Výber športových disciplín je široký. Niektoré sú zábavné, napr. jazda na autodrome alebo spoločný pohyb v kruhoch SUMO. Prekonanie rieky na lane má nádych adrenalínových športov. Prehĺbenie skupinovej komunikácie naši južní susedia v Rakúsku podporujú letom v balóne, behom po žeravých uhlíkoch či lákavým golfovým turnajom. Duševné zaťaženie sa snažia zmierniť doslova „vyvetraním hlavy“ pod názvom „Dobré ráno v prírode“ alebo „Raňajky v lese“. Tímovú súťaživosť podporuje organizovanie tzv. expedície Robin Hood, počas ktorej súťažiace tímy strieľajú z lukov a prekonávajú rozličné obtiažne i menej obtiažne úlohy. Naopak, ukľudňujúco pôsobí plavba na kanoe či rybolov. Nápadov nikdy nie je dosť, a tak ponuka je každý rok nápaditejšia a zaujímavejšia.
Spracované na základe prezentácie MT Travel and Event Solution v Rakúsku.
ĽUDMILA NOVACKÁ