
FOTO – JÁN KROŠLÁK
ŽILINA – Slovenské cesty sú v katastrofálnom stave. Okrem tvrdení vodičov si to priznávajú aj kompetentní štátni úradníci. Ročne štát na údržbu a opravy ciest minie 2 až 2,4 miliardy korún. Opraví sa za to asi 400 kilometrov ciest. Najviac peňazí ide na opravu diaľnic a ciest prvej triedy. Okamžitú opravu si pritom vyžaduje 4200 kilometrov ciest. Najhoršie sú na tom práve cesty tretej triedy, z regiónov je na tom najhoršie východ republiky.
„Za posledných osem rokov sa opravilo iba jedno percento vozoviek. K celoplošnej úprave sa tak dostaneme raz za sto rokov,“ zhodli sa odborníci na seminári o údržbe ciest na Žilinskej univerzite. Napríklad vo Francúzsku za rok opravia asi 40-tisíc kilometrov vozovky. Práve toľko je ich na Slovensku vrátane miestnych komunikácií patriacich pod obce a mestá.
Materiál ministerstva „Program údržby ciest a diaľnic do roku 2005“, ktorým by sa mala vláda zaoberať v tomto roku, navrhuje postupné ročné zvýšenie výdavkov o miliardu. V roku 2005 by sa tak mal opravovať štvornásobok doterajšieho stavu.
Od roku 2004 má pod samosprávne kraje prejsť okolo 14-tisíc kilometrov ciest. „Nebolo by dobré, keby sme tvrdili, že touto zmenou nastane výrazné zlepšenie. Prinajmenšom nie v krátkom čase, skôr naopak,“ tvrdí riaditeľ odboru cestného hospodárstva ministerstva dopravy Gejza Végh. Regióny dostanú rozpočet účelovo viazaný, na rok 2004 ho navrhne ministerstvo dopravy a Slovenská správa ciest. Podľa Végha bude problém so štandardom údržby ciest nižšej triedy. „Riešiť to na úkor diaľnic či medzinárodných ciest prvej triedy by bolo veľkou chybou,“ tvrdí Végh.