Bankovníctvu v poslednom období dávajú nové dimenzie moderné informačné a telekomunikačné technológie. Klasické formy bankovníctva - platba v hotovosti, či klient pri priehradke postupne zastarávajú. Sú totiž pomalé a nákladné tak pre klienta, ako i pre banku. Nahradzujú ich nové formy elektronického bankovníctva, ktorých postupné zavádzanie medzi bankové služby zohráva v konkurenčnom prostredí medzi bankami významnú úlohu.
Klient komunikuje s bankou na diaľku s použitím moderných komunikačných médií - počítača, telefónu, modemu, platobnej karty. Charakteristickou črtou týchto služieb je nepretržitý celodenný prístup klienta k svojmu účtu, teda nezávislosť od otváracích hodín banky, pohodlné vykonávanie domáceho a zahraničného platobného styku priamo z domu či pracoviska. Elektronické bankovníctvo znamená poskytovanie bankových produktov a služieb malých hodnôt drobnej klientele prostredníctvom elektronických ciest. Tieto produkty a služby môžu zahŕňať prijímanie depozitov, požičiavanie, vedenie účtov, finančné poradenstvo, elektronické preplácanie účtov a poskytovanie ďalších elektronických platobných produktov a služieb ako sú elektronické peniaze. Dva základné aspekty elektronického bankovníctva sú charakter dodávateľských ciest, ktorých prostredníctvom sú aktivity prevádzané a druhým sú prostriedky, ktorými klienti získavajú k týmto cestám prístup.
Bežné dodávateľské cesty zahŕňajú „uzavreté“ a „otvorené“ siete. „Uzavreté siete“ obmedzujú prístup len na zúčastnené subjekty (finančné inštitúcie, klientov, obchodníkov a sprostredkovateľov služieb) viazaných dohodou o podmienkach členstva. „Otvorené siete“ žiadne takéto obmedzenia nemajú.
Používané prostriedky v elektronickom
bankovníctve
Najčastejšie používané zariadenia, ktorých prostredníctvom sa elektronické bankové produkty a služby môžu klientom poskytovať, sú predajné terminály, peňažné automaty, telefóny a osobné počítače. Z hľadiska používaných prostriedkov môžeme medzi elektronické bankovníctvo zahrnúť telefonické bankovníctvo vrátane mobilných telefónov, faxov, internet banking, homebanking, platobné karty, klientské centrá, samoobslužné zóny a pod. Elektronické pe-niaze znamenajú „uloženú hodnotu“ či predplatený platobný mechanizmus pre výkon platieb prevádzaných prostredníctvom predajných terminálov, priamych transferov medzi dvoma zariadeniami alebo otvorených počítačových sietí ako je internet. Produkty „uloženej hodnoty“ zahŕňajú mechanizmus „hardware“ alebo „card-based“ (tiež nazývané elektronické peňaženky) a „software“ alebo „network-based“ (tiež nazývané digitálna hotovosť). Karty uloženej hodnoty môžu byť jednoúčelové alebo viacúčelové. Jednoúčelové karty (napr. telefónne) slúžia k nákupu jedného typu tovaru alebo služby, viacúčelové karty je možné použiť pre rôzne nákupy od rôznych dodávateľov.
Banky sa môžu zúčastňovať elektronických schém ako emitenti, ale môžu zastávať aj iné funkcie ako distribúcia elektronických peňazí vydávaných inými inštitúciami, výplate výnosov z transakcií s elektronickými peniazmi, prevádzka, clearing a platby transakcií s elektronickými peniazmi a vedenie údajov o transakciách. Na prvom mieste by však nemala byť technológia, ale klient a služby.
Zdroj :www.eb.sk