Formy elektronického bankovníctva

Vo svete existuje mnoho foriem elektronického bankovníctva, mnohé sa však ťažko definujú a popisujú. Opisujeme niektoré z nich.

Samoobslužná zóna

Medzi prvé samoobslužné zariadenia v bankovníctve na svete patria bankomaty na výber hotovosti prostredníctvom magnetických platobných kariet. V osemdesiatych rokoch nastala orientácia bánk v oblasti skvalitňovania a dostupnosti služieb na „samoobsluhu“ klienta, najmä fyzických osôb. Spoločnosti vyrábajúce bankomaty vyvinuli nové zariadenia pre banky. Základom práce s takýmito zariadeniami je platobná karta k účtu. Platobná karta je považovaná za bezpečný platobný nástroj, jej použitie je viazané na bezpečnostné PIN číslo. Z uvedených dôvodov je platobná karta používaná ako bezpečný identifikátor klienta aj v ďalších samoobslužných zariadeniach, prostredníctvom ktorých je možné dozvedieť sa stav svojho účtu, ale aj vykonávať platobné príkazy. Samoobslužná zóna je spravidla vybavená bankomatom kombinovaným s nočným trezorom. Prípadne to môže byť bankomat kombinovaný so zmenárenským automatom a depozitom, informačný terminál, transakčný terminál. Alebo autosafe (automatické bezpečnostné schránky). Samoobslužná zóna je klientom prístupná 24 hodín denne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Homebanking

Homebanking patrí medzi najčastejšie používanú telebankingovú službu. Okrem výhod pre klienta (úspora času, celodenný kontakt s bankou, atď.) odbremenil homebanking aj zamestnancov banky tým, že istú časť svojej práce preniesli na klientov a mohli sa venovať inému zákazníkovi, čím sa zvýšila efektívnosť. Homebanking je výhodný najmä pre pracovníkov firiem, ktoré musia denne posielať niekoľko platobných príkazov. Potrebujú na to iba počítač a modem, ktorý mu umožní spojiť sa s bankou. Každá banka má aj svoj vlastný softvér, ku ktorému klient dostane svoj prístupový kód, ktorý môže byť buď alfanumerickou kombináciou alebo nejaké identifikačné zariadenie. Po spojení sa s bankou a identifikovaní umožní systém klientovi uskutočňovať aktívne a pasívne operácie v rámci vlastného účtu. Homebanking je súčasťou informačného systému banky, je na ňom závislý. Väčšinou funguje spôsobom off-line vo vzťahu k centrálnemu informačnému systému banky, čiže jednotlivé finančné operácie sa realizujú po dávkach. V rámci homebankingu má klient možnosť vykonávať dva základné typy operácií. Pasívne, čo sú informácie o zostatku na účte, obratoch za určité obdobie, prevodoch, kurzových lístkoch a podobne. Aktívne sú prevody medzi účtami, čiže domáci a zahraničný platobný styk, inkasá, zasielanie textových správ a pod. Celkový objem služieb je variabilný a determinovaný možnosťami a zmluvnými podmienkami danej banky.

SkryťVypnúť reklamu

Internet Banking

Rozvoj celosvetovej počítačovej siete prináša do vzťahu medzi klientom a bankou novú kvalitu a komfort. Internet banking je vlastne istá obdoba homebankingu, avšak na kvalitatívne vyššej úrovni, pretože pri použití odpadá potreba špeciálneho softvéru, ktorý zabezpečoval komunikáciu s bankou, a stačí obyčajný internetový prehliadač (Internet Explorer alebo Netscape Navigator). Avšak prvej návšteve banky sa klient ani tu nevyhne, pretože aj o túto službu musí požiadať banku, ktorá mu poskytne identifikačný kód. Po otvorení webovej stránky v danej banke stačí, ak si klient vyberie voľbu internet banking a po správnej identifikácii má možnosť uskutočňovať pasívne, resp. aj aktívne operácie so svojim účtom v závislosti od jednotlivých podmienok každej banky. Princíp internet bankingu je analogický ako pri homebankingu. Na prekonanie rizika verejnej siete sa používajú rôzne druhy kryptovania a šifrovania dát.

SkryťVypnúť reklamu

Spektrum služieb ponúkaných prostredníctvom internet bankingu má narastajúcu podobu. Vo vyspelých krajinách ponúkajú banky prostredníctvom internet bankingu aj pôžičky a hypotekárne úvery, obchodovanie na burze, poistenie a mnohé ďalšie služby.

Mailbanking

V rámci mailovej bankovej služby sa poskytujú klientele promptné informácie o operáciách na účte v elektronickej podobe. Klient môže získať prehľad obratov na účte, resp. e-mailový výpis, t.j. elektronický opis štandardného výpisu s periodicitou zadanou pri papierovej forme.

Telefónbanking

Systémy telefónbankingu ako distribučné kanály bankových produktov nemajú z hľadiska jednoduchosti prístupu ku službám konkurenciu. Vznik prvých takýchto systémov umožnilo v osemdesiatych rokoch napredovanie a rozvoj telefónnych a telekomunikačných systémov. V súčasnosti je telefónbanking najdostupnejšou telebankingovou službou. Je určený pre fyzické osoby, ktorým umožňuje operatívne sa skontaktovať so svojou bankou v priebehu celých 24 hodín. Namiesto počítača sa na spojenie klienta s bankou používa telefón.

SkryťVypnúť reklamu

Zavolaním na verejné telefónne číslo príslušnej banky je možné sa spojiť s hlasovým informačným systémom banky, ktorý sám navádza klienta, ako sa pohybovať v menu. Jediné, čo je na to potrebné, je telefónny aparát s tónovou voľbou. V prípade za-sielania príkazov na úhradu je nutné si zakúpiť elektronický osobný kľúč. V zmluve o využívaní telebankingových služieb sa zvolia účty, ktoré sa budú cez komunikačný kanál využívať a spôsob identifikácie podľa toho, aký rozsah operácií je v záujme realizovania. Prihlásenie prostredníctvom užívateľského mena a elektronického osobného kľúča umožní navyše realizáciu platobných príkazov, čiže realizovanie aktívnych operácií na účte užívateľa.

Informácie všeobecného charakteru, ako napríklad kurzový lístok, kurz konkrétnej meny, číselník bánk a pod., môže získať každý, kto zavolá na verejné číslo telefónbankingu príslušnej banky aj bez toho, aby s príslušnou bankou uzatvoril zmluvu o využívaní telebankingových služieb. Využívanie služby telebanking je bezplatné, klient hradí len telefónne poplatky za čas telefonovania s automatickou ústredňou banky. Ak klient realizuje prostredníctvom telefónbankingu platobný príkaz, banka ho spracuje spravidla bez poplatkov.

SkryťVypnúť reklamu

GSM banking

Ďalšou formou elektronického bankovníctva je GSM banking. V situácii, keď Slovensko zažíva obrovskú explóziu nárastu počtu užívateľov mobilných telefónov, bolo zavedenie tejto služby nevyhnutnosťou. Niektoré banky s touto formou komunikácie začali len prednedávnom, a niektoré sa zasa na zavedenie tohto produktu do svojho produktového portfólia ešte len pripravujú. Na to, aby klient mohol využívať služby GSM bankingu, potrebuje mať podpísanú dohodu s bankou, ktorá mu buď za poplatok alebo zdarma (v závislosti od podmienok každej banky) poskytne telefonický kontakt na seba, mobilný telefón so sprístupnenou službou SMS. S bankou potom klient komunikuje na základe SMS správ, čiže odošle do banky požiadavku a ona sa mu okamžite vráti takisto vo forme SMS správy. Je to vhodný spôsob, ako aktuálne a priebežne dostávať informácie o stave na účte alebo ako získať aktuálne kurzy zahraničných mien. Okrem pasívnych operácií niektoré banky sprístupnili cez mobilnú sieť aj aktívne operácie a účtom klienta, ktorých realizácia je však už komplikovanejšia.

SkryťVypnúť reklamu

Mobilbanking

Umožňuje manažérom alebo klientom s menším počtom bankových operácií pripravovať a posielať príkazy do banky, získavať informácie o aktuálnom zostatku na účte, o posledných obratových položkách, kurzový lístok a pod. Namiesto PC je založený na využívaní vreckového počítača Palm Pilot. Má určitú podobnosť s homebankingom, ktorý využíva PC a SMS bankingom, využívajúcim mobilný telefón.

TV Banking

Táto myšlienka vznikla ešte pred rozšírením internetu. V súčasnosti si niektoré giganty finančnej sféry myslia, že by sa televízny prijímač mohol stať najperspektívnejším a najzaujímavejším distribučným kanálom finančníctva v najbližších rokoch. Ako príklad slúži spoločnosť e-City, zodpovedná za elektronické služby Citigroup, ktorá v decembri 1998 uzavrela dohodu so spoločnosťou TVN Entertainment a Worldgate Communications, výrobcom televíznych prijímačov s internetovými aplikáciami, o poskytovaní produktov a služieb prostredníctvom televízneho kanálu. Televízny prijímač má však oproti počítaču len málo výhod a nemôže ho nahradiť, preto je bu-dúcnosť TV bankingu otázna.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 478
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 138
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 703
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 013
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 305
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 749
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 531
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu