Ceny značiek presahujú miliardy

BRATISLAVA – Zaregistrovanie značky stojí okolo desiatich tisíc korún. Ak predaj produktu so známym logom sprevádza podnikateľský úspech, môže sa cena ochrannej známky vyšplhať do astronomických výšok. Hodnotu značky Coca-Cola odhadujú dnes na 84 m


KOLÁŽ - SME



BRATISLAVA – Zaregistrovanie značky stojí okolo desiatich tisíc korún. Ak predaj produktu so známym logom sprevádza podnikateľský úspech, môže sa cena ochrannej známky vyšplhať do astronomických výšok. Hodnotu značky Coca-Cola odhadujú dnes na 84 miliárd dolárov, čo je v prepočte asi štyri bilióny korún. So silnejúcou konkurenciou na Slovensku rastie aj hodnota slovenských značiek, niektoré z nich už majú stámiliónovú cenu.

Napríklad značka najpredávanejšieho slovenského piva je jednou z najcennejších v krajine a jej hodnota sa môže podľa odborníkov vyšplhať až k miliarde korún. „Na značku Zlatý bažant sme pyšní a celý koncern si ju veľmi váži. V peniazoch to presne vyčísliť nevieme. Cena za jej zneužitie by asi závisela od škody, ktorú by sme utrpeli,“ tvrdia v slovenskej pobočke Heinekenu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pri odhade hodnoty značky sú zdržanliví aj tradiční slovenskí výrobcovia. „Je veľmi ťažké presne vyčísliť hodnotu značky; hlavne keď nie je na predaj. Ak by však niekto zneužil našu ochrannú známku, asi by sme ho žalovali na niekoľko sto miliónov korún,“ odhaduje Danka Ševčíková z trenčianskej Ozety.

Ochrana zapísanej známky trvá desať rokov odo dňa podania prihlášky na Úrad priemyselného vlastníctva. Na žiadosť majiteľa ochrannej známky je možné tento čas predlžovať obnovou zápisu po zaplatení správneho poplatku vždy na ďalšiu dekádu. Tento poplatok spravidla nepresahuje päťtisíc korún.

Nie všetky značky sú však zaregistrované, aj keď sa používajú. Potom vznikajú spory, ktoré majú často dohru na súdoch. Nečestný konkurenčný boj môže nakoniec viesť aj k existenčným problémom jedného z výrobcov. Podobný osud zastihol pezinského výrobcu nápoja Vinea, ktorý sa na sklonku roka 1999 ocitol v konkurze.

SkryťVypnúť reklamu

Milovníci známeho hroznového nealkoholického nápoja Vinea poznajú ponuku v troch druhoch balenia. Sedem- a trojdecový sklenený obal a plastovú jedenapollitrovú fľašu. Tí prieberčivejší však vedia, že na trh dodávajú tento nápoj dvaja výrobcovia. Malokarpatský vinársky podnik Pezinok a Víno Nitra. Jeden výrobca Vineu chemicky konzervuje prísadou E 200 a druhý viditeľne naprieč etiketou uvádza, že nápoj nie je chemicky konzervovaný.

Za posledných šesť rokov sa jednou z najslávnejších slovenských značiek stala Markíza. Značka úspešnej komerčnej televízie už predáva aj minerálnu stolovú vodu a týždenník. Nazvali po nej dokonca aj nadáciu podporujúcu choré deti.

Značka Markíza je pravdepodobne najlukratívnejšou na Slovensku. Pri najvyššej sledovanosti televízie s týmto logom a jej miliardových tržbách za reklamu odhadujú niektorí marketingoví odborníci cenu jej ochrannej známky vysoko presahujúcu miliardu korún.

SkryťVypnúť reklamu

TOMÁŠ VELECKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 611
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 363
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 190
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 380
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 809
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 905
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 339
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu