
KOLÁŽ - SME
BRATISLAVA – Zaregistrovanie značky stojí okolo desiatich tisíc korún. Ak predaj produktu so známym logom sprevádza podnikateľský úspech, môže sa cena ochrannej známky vyšplhať do astronomických výšok. Hodnotu značky Coca-Cola odhadujú dnes na 84 miliárd dolárov, čo je v prepočte asi štyri bilióny korún. So silnejúcou konkurenciou na Slovensku rastie aj hodnota slovenských značiek, niektoré z nich už majú stámiliónovú cenu.
Napríklad značka najpredávanejšieho slovenského piva je jednou z najcennejších v krajine a jej hodnota sa môže podľa odborníkov vyšplhať až k miliarde korún. „Na značku Zlatý bažant sme pyšní a celý koncern si ju veľmi váži. V peniazoch to presne vyčísliť nevieme. Cena za jej zneužitie by asi závisela od škody, ktorú by sme utrpeli,“ tvrdia v slovenskej pobočke Heinekenu.
Pri odhade hodnoty značky sú zdržanliví aj tradiční slovenskí výrobcovia. „Je veľmi ťažké presne vyčísliť hodnotu značky; hlavne keď nie je na predaj. Ak by však niekto zneužil našu ochrannú známku, asi by sme ho žalovali na niekoľko sto miliónov korún,“ odhaduje Danka Ševčíková z trenčianskej Ozety.
Ochrana zapísanej známky trvá desať rokov odo dňa podania prihlášky na Úrad priemyselného vlastníctva. Na žiadosť majiteľa ochrannej známky je možné tento čas predlžovať obnovou zápisu po zaplatení správneho poplatku vždy na ďalšiu dekádu. Tento poplatok spravidla nepresahuje päťtisíc korún.
Nie všetky značky sú však zaregistrované, aj keď sa používajú. Potom vznikajú spory, ktoré majú často dohru na súdoch. Nečestný konkurenčný boj môže nakoniec viesť aj k existenčným problémom jedného z výrobcov. Podobný osud zastihol pezinského výrobcu nápoja Vinea, ktorý sa na sklonku roka 1999 ocitol v konkurze.
Milovníci známeho hroznového nealkoholického nápoja Vinea poznajú ponuku v troch druhoch balenia. Sedem- a trojdecový sklenený obal a plastovú jedenapollitrovú fľašu. Tí prieberčivejší však vedia, že na trh dodávajú tento nápoj dvaja výrobcovia. Malokarpatský vinársky podnik Pezinok a Víno Nitra. Jeden výrobca Vineu chemicky konzervuje prísadou E 200 a druhý viditeľne naprieč etiketou uvádza, že nápoj nie je chemicky konzervovaný.
Za posledných šesť rokov sa jednou z najslávnejších slovenských značiek stala Markíza. Značka úspešnej komerčnej televízie už predáva aj minerálnu stolovú vodu a týždenník. Nazvali po nej dokonca aj nadáciu podporujúcu choré deti.
Značka Markíza je pravdepodobne najlukratívnejšou na Slovensku. Pri najvyššej sledovanosti televízie s týmto logom a jej miliardových tržbách za reklamu odhadujú niektorí marketingoví odborníci cenu jej ochrannej známky vysoko presahujúcu miliardu korún.
TOMÁŠ VELECKÝ