BRATISLAVA – Zákon o slobodnom prístupe k informáciám umožňuje všetkým občanom žiadať informácie od mnohých inštitúcií. Na Slovensku zákon začal platiť od 1. januára. Tesne predtým dostali obce príručku, ktorá podľa názoru niektorých právnikov prináša obciam návod, ako utajiť niektoré informácie protiústavným spôsobom.
Rada, ako porušiť ústavu?
Príručku s názvom Právo na informácie a obec napísal právnik Jozef Sotolář. Obsahuje znenie zákona a vzory dokumentov, ktoré by mohli samosprávy obcí použiť v súvislosti s informačným zákonom.
Spolutvorca infozákona právnik Tomáš Kamenec k Sotolářovej príručke povedal: „Väčšina vzorov je úplne v poriadku. Kuriozitou je vzor všeobecne záväzného nariadenia (VZN), ktorým sa stanovuje, čo bude v obci služobným tajomstvom. Navrhuje do služobného tajomstva zahrnúť aj informácie, ktorých utajenie by bolo protiústavné.“
Obce nie sú všemocné
Väčšina obcí doteraz necítila potrebu zaoberať sa služobným tajomstvom. Samotný zákon, ktorý o služobnom tajomstve hovorí, definuje iba veľmi hmlisto, čo všetko obce môžu do tejto kategórie zaradiť. Navonok to vyzerá, ako by to záviselo len od ľubovôle poslancov miestneho zastupiteľstva.
Kamenec s tým nesúhlasí: „Právo na informácie zaručuje ústava a ona hovorí aj to, v akých prípadoch je možné ho obmedziť. Musí ísť o opatrenie nevyhnutné v demokratickej spoločnosti na ochranu práv a slobôd iných, bezpečnosť štátu, verejného poriadku, ochranu verejného zdravia a mravnosti. Kľúčové slovo nevyhnuté nemožno nahradiť slovom účelné, prospešné alebo jednoduchšie pre výkon verejnej správy. Obec musí vedieť zdôvodniť, prečo je to nevyhnutné.“
Určité veci služobným tajomstvom byť nemôžu
Ústava hovorí aj to, že samospráva je povinná informovať o svojej činnosti. Spomínaný vzor VZN však odporúča utajiť aj štatistické, číselné a evidenčné údaje o obci a dokonca výkazy a údaje peňažných účtov obce, hoci tie zo zákona musí zverejniť.
Podľa príručky by sa mohli utajiť aj schválené zmluvy a dohody, ak sa na tom zmluvné strany dohodnú. Kamenec povedal: „Nemôže byť predsa vecou dohody medzi miestnym úradom a nejakým podnikateľom, či ide o opatrenie v demokratickej spoločnosti nevyhnutné na ochranu práv a slobôd iných, alebo na iný legitímny účel.“
Obce zatiaľ váhajú
Sporné VZN vypracované zjavne podľa Sotolářovej príručky čakajú na schválenie v Senci a Rovinke. Kamenec tvrdí: „Ak ich miestni poslanci schvália, predpokladám, že prokurátor vznesie protest. Potom buď obec zruší nariadenie sama, alebo nariadenie zruší parlament. Keby sa to nestalo, nepochybujem, že sa nájde dosť poslancov Národnej rady SR, ktorí by o tom nechali rozhodnúť Ústavný súd. O výsledku nemám najmenšie pochybnosti.“
PETER KUNDER