Vyplýva to z najnovších výsledkov celoštátneho testu amerického ministerstva školstva.
Ministerstvo v teste počas roku 2001 overovalo vedomosti študentov štvrtého, ôsmeho a 12. ročníka. V najvyššom zo skúmaných ročníkov, poslednom roku školy, preukázalo len 43 percent študentov základné alebo veľmi dobré znalosti americkej histórie. Toto číslo sa od posledných testov z roku 1994 nezmenilo.
Len 11 percent zo študentov 12. ročníka získalo pri testoch hodnotenie "veľmi schopný". To by podľa ministerstva školstva mali dosiahnuť všetci stredoškoláci. Výsledky testov preukázali marginálne zlepšenie mladých študentov, ktorí prekovali vyššie ročníky.
Úroveň schopností amerických študentov v čítaní, histórii, matematike a prírodných vedách boli pri porovnaní s inými vyspelými krajinami vnímané ako "národný trapas". Posledné výsledky testov 29.000 stredoškolákov na 1100 verejných a súkromných školách pritom v tejto súvislosti nevyznievajú veľmi priaznivo.
Zo štúdie tiež vyplynulo, že rozdiel medzi výkonmi belochov a černochov sa pomaly vytráca, pričom existujú len malé rozdiely medzi študentmi a študentkami. Avšak čím boli podľa výsledkov vzdelanejší rodičia, tým lepšiu úroveň ich deti dosiahli.