
Eddie Murphy a Robert De Niro. FOTO - WARNER BROS
Showtime (Showtime) * USA 2002 * 95 minút * Réžia: Tom Dey * Scenár: Keith Sharon, Alfred Gough & Miles Millar * Hrajú: Robert De Niro, Eddie Murphy, Rene Russoová, William Shatner
Slávny charakterový herec, ktorý sa vo svojich postavách chce doslova stratiť, a nadaný zabávač, ktorý urobí z každého výstupu vlastné číslo, reprezentujú dva typy hviezd. Odlišnejší by ani nemohli byť. Obidvaja stelesňujú tradície American way of life, na ktorých Hollywood odjakživa buduje, a snažia sa spojiť absolútnu profesionalitu s čistou šou.
Vo filme Showtime Toma Deya teda De Niro a Murphy hrajú dvoch hlboko rozdielnych polišov losangeleského departmentu. Detektív Mitch Preston je mĺkvy, nevrlo zazerajúci profesionál, ktorý žije len pre svoju prácu. Pre obchôdzkara Treya Sellarsa je naproti tomu služba len prostriedkom, ako zarobiť nejaké peniaze, než ho konečne objavia ako herca. Tých dvoch nič nespája a partnerov proti ich vôli z nich urobí práve šoubiznis. Preston a Sellars sú presne tie typy, aké potrebuje televízna producentka Chase Renziová do svojej novej televíznej reality show o polícii.
Mitch Preston a Trey Sellars nie sú postavy v klasickom zmysle. Nemajú nejakú vlastnú svojbytnú osobnosť, sú koncipované skôr ako inkarnácie svojich imidžov dvoch hviezd. De Niro a Murphy tu majú za úlohu robiť len to, čo ich preslávilo.
Ustavične sa prizerajúce kamery majú zachytiť každý moment z ich života. A tak manierizmy, ktoré už dnes patria k ich osobným obchodným značkám, dostanú novú, inú rovinu. Staneme sa svedkami toho, ako médiá vytvoria hviezdy a ony sa v rámci svojich možností aj samy tvoria.
Je showtime. Pre De Nira a Murphyho, presne ako pre Prestona a Sellarsa. Eddie Murphy tu môže sám seba znovu raz priviesť do varu ako v trilógii Policajt z Beverly Hills, donekonečna rozohrávať rutinované výstupy a upevňovať svoj ukričaný šarm.
Robert De Niro zašiel ešte o krok ďalej. Na povrchu strieda predchádzajúce roly. Podprahovo však využíva sebareflexívny potenciál tejto látky o reality show. Síce ani na chvíľku nevypadne z roly a zostáva verný konceptu, na ktorom stojí jeho postava Mitcha Prestona, ale po celý čas vnímame jeho naznačované žmurkanie, nebadaný odstup, ktorý mení jeho výstup na nejednoznačnú reflexiu vlastnej osoby. De Niro robí túto sebareflexiu a zároveň ju dekonštruuje.
Tomovi Deyovi v jeho inscenácii absurdných dejových odbočiek chýba práve tento podprahový odstup. Sú momenty, v ktorých podvratný prvok príbehu o šialenstve našej televíziou sformovanej skutočnosti, šialenstve, čo už zovšednelo, vyjde najavo. No Dey sa väčšinou uspokojí práve s takou šou, ktorá sa etablovala vo všetkých kamarátskych akčných komédiách ako štandard žánru.
Autor: HANNS-GEORG RODEK(Autor je novinár, filmový kritik)