
Ján Lehotský. FOTO - MICHAL BAK
Comeback bez Mariky nemožný
V čase, keď sa na scénu vracajú úspešné, aj tie menej vydarené kapely, by práve Modus v plnej zostave mnohých potešil. „Vracať sa späť je pekné, no zatiaľ to nejde. Pod Modusom si človek, samozrejme, predstavuje trio Marika Gombitová, Meky Žbirka a ja,“ hovorí Lehotský. „Bez jedného z nich to nemá význam.“ Ostatní hudobníci, ktorí sa v Moduse striedali, by vraj takéto comebackové turné absolvovali veľmi radi.
Každý tuší, že návrat stojí a padá na speváčke Modusu Marike Gombitovej, ktorá sa na verejnosti naozaj často nevyskytuje. Mekymu Žbirkovi sa však predsa len podarilo aspoň v duete vytiahnuť Gombitovú do štúdia a na pódium. Prečo to nešlo aj v trojici? „Asi som bol niekde odcestovaný,“ zasmeje sa Ján Lehotský.
Kapely aj mladnú
V týchto dňoch sa Modus vracia symbolicky pod názvom Modus 2002 na novej platni Jána Lehotského Láv sa píše „Love“. Výrazne omladená zostava je už treťou modusáckou generáciou: „K nápadu ma priviedol Janko Lehotský, môj synovec, ktorý študuje kontrabas. On prizval bubeníka Miroslava Hanka, gitaristu Michala Bugalu a saxofonistu Rada Tarišku.“
Hudba na albume tiež omladla - nie pomocou počítačových zvukov, vrátila sa k jednoduchému výrazu. „Ako kedysi - nie je tam zbytočné filozofovanie nad technikou,“ hovorí Lehotský. „Snažil som sa urobiť ten album skutočným, hrateľným aj na koncertoch presne v tejto podobe.“
Dvorného textára dvoch posledných albumov Čiernobiely svet a Poslední a prví Joža Urbana vystriedal ešte dvornejší Kamil Peteraj, a aj Boris Filan, Juraj Soviar a v jednom prípade Milan Lasica. „Kamil ma pozná najdlhšie, pristupoval k textom poctivo až detailne,“ vysvetľuje hudobník. Dokonca tak detailne, že v pesničke Rád zas budem s ňou zrazu počujeme známe slová sklíčka dotykov, pozhasínané, kapely rýchlo starnú, keď sa oči dohodnú alebo Roberta. „Text pre nostalgikov, Kamil si trochu zažartoval.“
Rozoznávanie z diaľky
Zakladateľ Modusu to s touto kapelou len tak nevzdá už len z jedného dôvodu: „V každom období dostávam impulzy aj zvonku, dôležité je však nemenné presvedčenie vnútri, ktoré ho zviditeľňuje aj z diaľky. Je úžasné, keď hrajú Rolling Stones a my vieme, že hrajú Rolling Stones, a keď hrá Modus, myslím, že to tiež už poznať z diaľky.“
Rozoznávačov-spolujazdcov Modusu zakomponoval Lehotský do hotového videoklipu, ktorý vznikol k skladbe IV. cenová: „Zavolal som si hercov-nehercov, svojich priateľov. Nakrúcali sme v atmosfére štvrtej cenovej skupiny, v starej Fajke, kam kedysi chodievali všelijakí umelci a vymieňali si skúsenosti. Tí ľudia v klipe sú päťdesiatnici, ktorí už čosi prežili a rozprávajú si to dookola, aj keď je každý deň iný.“