
Leteckí experti vravia, že medzi hlavné príčiny havárií lietadiel MIG-21 patrí nedostatočný výcvik pilotov. FOTO - REUTERS
NAI DILLÍ - Najmenej sedem ľudí zahynulo a viac ako 17 sa zranilo pri páde stíhačky MIG-21 indických vzdušných síl do husto obývanej časti severoindického mesta Džalandár. Havária vyvolala diskusiu v indických médiách, keďže ide v poradí o 221 nehodu stíhacieho stroja ruskej výroby za posledných desať rokov. Ruské stíhačky pritom predstavujú chrbtovú kosť indickej armády.
Podľa očitých svedkov, ktorých citovali agentúry, lietadlo narazilo do budovy banky, okamžite začali horieť aj priľahlé budovy. Pilot sa však aj s kopilotom bezpečne katapultovali ešte pred nárazom. Príčinou nehody vraj bolo zlyhanie motora.
Denník The Times of India vo svojom internetovom vydaní uviedol, že predstavitelia vzdušných síl iba v sobotu minulý týždeň tvrdili, že starnúce lietadlá ruskej výroby sú plne bojaschopné. Ani jeden z indických pilotov vraj nelieta na zlých lietadlách. Parlament však už včera požiadal o okamžitú kontrolu lietadiel MIG. Poslancov rovnako znepokojuje, že od roku 1991 indická armáda stratila až sto pilotov.
Indická armáda používa MIG-21, MIG-23 a MIG-27 a podľa veliteľov si stále udržiava relatívne nízky počet nehodovosti. Za príčinu častých pádov pritom označujú nedostatočný tréning letcov. The Times of India citoval nemenovaného armádneho predstaviteľa, ktorý porovnával stíhačky MIG s francúzskym strojom Mirage-2000. Tie počas uplynulých 15 rokov padali kvôli zlyhaniu techniky, pričom iba v dvoch prípadoch sa havárie pripisujú zlyhaniu ľudského faktora a v jednom prípade stíhačku poslal na zem vták, ktorý sa dostal do turbíny.
V prípade indických havárií lietadiel MIG nie je vysvetlenie až také jednoduché. Experti sa zhodujú, že príčinou častých havárií môže byť nedostatočný tréning, či chýbajúci trenažér. Pilot by na riadenie MIG-21 potreboval údajne až 750 hodín v lietadle nižšej kategórie, prípadne 350 hodín, ak má k dispozícii trenažér.
Leteckí experti vravia, že MIG-21 majú pôvodnú životnosť iba tisíc letových hodín. Armádne velenie ale vzdušné sily nútilo, aby život motorov predlžovali až na 1650 hodín. S pádom sovietskeho bloku sa rovnako zvýšili ceny náhradných dielcov, čím sa výkonnosť stíhačiek MIG znížila zo 60-75 percent na 40-50 percent.
Ďalšie príčiny vraj armáda vidí v nedostatočnom radarovom pokrytí a chybnom monitorovacom mechanizme. Pád Sovietskeho zväzu vraj narobil indickej armáde veľké problémy, k čomu sa ešte pripísal aj tradičný nedostatok disciplíny. Ďalšou príčinou nehodovosti je vraj aj to, že čoraz viac Indov sa sťahuje bližšie k letiskám. V okolí pristávacích plôch pritom zostáva väčšie množstvo zdochlín, čo vraj privoláva vtáky. Tie sa tak stávajú najväčším nepriateľom indického pilota. (taa)