V Indii padajú ruské stíhačky

NAI DILLÍ - Najmenej sedem ľudí zahynulo a viac ako 17 sa zranilo pri páde stíhačky MIG-21 indických vzdušných síl do husto obývanej časti severoindického mesta Džalandár. Havária vyvolala diskusiu v indických médiách, keďže ide v poradí o 221 nehodu ...


Leteckí experti vravia, že medzi hlavné príčiny havárií lietadiel MIG-21 patrí nedostatočný výcvik pilotov. FOTO - REUTERS



NAI DILLÍ - Najmenej sedem ľudí zahynulo a viac ako 17 sa zranilo pri páde stíhačky MIG-21 indických vzdušných síl do husto obývanej časti severoindického mesta Džalandár. Havária vyvolala diskusiu v indických médiách, keďže ide v poradí o 221 nehodu stíhacieho stroja ruskej výroby za posledných desať rokov. Ruské stíhačky pritom predstavujú chrbtovú kosť indickej armády.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa očitých svedkov, ktorých citovali agentúry, lietadlo narazilo do budovy banky, okamžite začali horieť aj priľahlé budovy. Pilot sa však aj s kopilotom bezpečne katapultovali ešte pred nárazom. Príčinou nehody vraj bolo zlyhanie motora.

Denník The Times of India vo svojom internetovom vydaní uviedol, že predstavitelia vzdušných síl iba v sobotu minulý týždeň tvrdili, že starnúce lietadlá ruskej výroby sú plne bojaschopné. Ani jeden z indických pilotov vraj nelieta na zlých lietadlách. Parlament však už včera požiadal o okamžitú kontrolu lietadiel MIG. Poslancov rovnako znepokojuje, že od roku 1991 indická armáda stratila až sto pilotov.

Indická armáda používa MIG-21, MIG-23 a MIG-27 a podľa veliteľov si stále udržiava relatívne nízky počet nehodovosti. Za príčinu častých pádov pritom označujú nedostatočný tréning letcov. The Times of India citoval nemenovaného armádneho predstaviteľa, ktorý porovnával stíhačky MIG s francúzskym strojom Mirage-2000. Tie počas uplynulých 15 rokov padali kvôli zlyhaniu techniky, pričom iba v dvoch prípadoch sa havárie pripisujú zlyhaniu ľudského faktora a v jednom prípade stíhačku poslal na zem vták, ktorý sa dostal do turbíny.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade indických havárií lietadiel MIG nie je vysvetlenie až také jednoduché. Experti sa zhodujú, že príčinou častých havárií môže byť nedostatočný tréning, či chýbajúci trenažér. Pilot by na riadenie MIG-21 potreboval údajne až 750 hodín v lietadle nižšej kategórie, prípadne 350 hodín, ak má k dispozícii trenažér.

Leteckí experti vravia, že MIG-21 majú pôvodnú životnosť iba tisíc letových hodín. Armádne velenie ale vzdušné sily nútilo, aby život motorov predlžovali až na 1650 hodín. S pádom sovietskeho bloku sa rovnako zvýšili ceny náhradných dielcov, čím sa výkonnosť stíhačiek MIG znížila zo 60-75 percent na 40-50 percent.

Ďalšie príčiny vraj armáda vidí v nedostatočnom radarovom pokrytí a chybnom monitorovacom mechanizme. Pád Sovietskeho zväzu vraj narobil indickej armáde veľké problémy, k čomu sa ešte pripísal aj tradičný nedostatok disciplíny. Ďalšou príčinou nehodovosti je vraj aj to, že čoraz viac Indov sa sťahuje bližšie k letiskám. V okolí pristávacích plôch pritom zostáva väčšie množstvo zdochlín, čo vraj privoláva vtáky. Tie sa tak stávajú najväčším nepriateľom indického pilota. (taa)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 317
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 132
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 344
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 892
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 875
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu