Teck Cominco, najväčšia spoločnosť sveta na ťažbu a tavenie zinku, chce v lete zatvoriť hutu v Trail v Britskej Columbii - hneď ako Kalifornčania zapnú svoje klimatizácie. Elektrina sa totiž na trhu s okamžitými dodávkami predáva až za 300 dolárov, čo je asi štvornásobok tarify, za ktorú ju spoločnosť zmluvne kúpila. Teck Cominco tak môže zarobiť oveľa viac predajom elektriny, než keby ju spotrebovala na tavenie zinku.
Kalifornčania platia viac než dva doláre za galón benzínu (4,546 litra) a do konca leta sa cena môže vyšplhať až na tri doláre. A keďže mnohí ľudia z bohatých predmestí jazdia na terénnych vozidlách, ktoré treba natankovať dvakrát len cestou do supermarketu, možno nakoniec budú platiť v prepočte na míľu viac než Európania.
Kríza len v USA
Bushova administratíva venuje veľké úsilie tomu, aby vysvetlila Američanom, že trpia, a ak náhodou nie, tak čoskoro budú. „Ak niečo nepodnikneme, hrozí nám zlovestná budúcnosť. Budúcnosť, ktorú, bohužiaľ, predznamenávajú rastúce ceny na benzínových čerpadlách a striedavé výpadky prúdu v Kalifornii,“ povedal vo štvrtok prezident George Bush, keď zverejnil 163-stránkový energetický plán, ktorý vytvoril tím viceprezidenta Dicka Cheneyho. Podľa Busha je jediným riešením „najvážnejšieho nedostatku energie od ropných embárg v 70. rokoch“ - „rozšíriť a spestriť“ energetické zásobovanie USA.
To znamená vŕtať ropné sondy v prírodnej rezervácii na Aljaške, zmierniť limity znečistenia životného prostredia v existujúcich elektrárňach a rafinériách, dotovať nové jadrové elektrárne a vôbec brutálne zmiesť zo stola akékoľvek námietky proti výrobe a využívaniu väčšieho množstva energie v Spojených štátoch. Čudné na tejto takzvanej kríze je to, že sa objavila len v USA. Medzinárodné ceny ropy ani nestúpajú, ani nie sú historicky mimoriadne vysoké. Nikde inde vo vyspelom svete sa nevyskytuje nedostatok elektriny a výpadky a` la Kalifornia.
Američania zvýšili spotrebu
Väčšina Američanov si jednoducho nevšíma, čo sa deje vo zvyšku sveta. Mnohí Američania si však uvedomujú, že kalifornské výpadky elektriny sú následkom vážne zbabraného privatizačného programu, ktorý iste nikde inde kopírovať nebudú. Tak prečo by sa mali rozšíriť na celú krajinu?
Menej Američanov si už uvedomuje, že vysoké ceny na čerpadlách sú čisto miestnym problémom, prevažne zapríčineným dramatickou zmenou v štruktúre spotreby: Američania prešli od áut k menej efektívnym ľahkým nákladiakom, dodávkam a športovým autám. Tie teraz tvoria polovicu všetkých nových súkromných vozidiel, kúpených v USA. Ich vysoká spotreba paliva je hlavnou príčinou toho, že palivové zásoby Spojených štátov sú o 10 percent nižšie než pred rokom. Kapacita rafinérií je príliš pomalá na to, aby reagovala na zmeny v schémach spotreby, takže ceny stúpajú.
Stará garda
Prečo teda investuje Bushova administratíva toľko politického kapitálu, aby vybudovala ilúziu krízy a potom presadzovala politiku, ktorá teší giganty „starej ekonomiky“ z oblasti uhoľnej, ropnej, plynovej a jadrovej energetiky? Môže naozaj ísť iba o úmyselný podfuk s cieľom zabezpečiť peniaze do vrecák svojich priateľov?
O tom pochybujem. Myslím si, že nejde ani tak o peniaze, ako o vzťahy, lojálnosť a perspektívy. Prezident Bush, viceprezident Cheney a minister obchodu Don Evans sú všetko bývalí ropní magnáti. Dokonca aj poradkyňa pre štátnu bezpečnosť Condoleezza Riceová, hoci je univerzitnou profesorkou, zasadala v predsedníctve Chevronu a nazvali po nej jeden ropný tanker. Tesne prepojení s ťažkým priemyslom sú ďalší členovia kabinetu, ako minister financií Paul O‘Neill (hliník) a ministerka vnútra Gale Nortonová (olovo). Ani jeden nepochádza z „novej ekonomiky“: z médií, komunikačných technológií alebo dokonca z vysokých finančníckych kruhov.
Človek by však nerád obvinil ľudí z Bushovho okolia z cynickej manipulácie verejnej mienky a podlízavosti voči konkrétnym záujmovým skupinám. Jedinou zhovievavou alternatívou je pripustiť, že sú to osoby s intelektuálnymi sklonmi, a pritom nie veľmi bystré.
GWYNNE DYER
(Autor je historik a publicista)