Postupom času sa doterajší model maturít stal viac-menej formalitou. Odborníci upozorňujú na neobjektivitu pri skúšaní a nízku výpovednú hodnotu známky.
Hovoria o tom, že každá škola hodnotí maturanta podľa vlastných pravidiel, čo spôsobuje, že úroveň maturantov na rôznych školách je rozdielna. Preto aj vysoké školy známky zo skúšky dospelosti príliš nezohľadňujú.
Aj to je dôvod, prečo sa budú maturitné skúšky reformovať. Dotkne sa to pravdepodobne terajších prvákov na stredných školách.
Už v máji 2000 predložil Štátny pedagogický ústav ministerstvu školstva návrh novej podoby maturity, o ktorom sa viedla a stále sa vedie diskusia. Asi 85 percent pedagógov podľa internetového prieskumu chce, aby sa maturita inovovala, sú však nespokojní s tým, že by žiaka mal skúšať aj niekto iný ako vyučujúci daného predmetu a že by matematika mala byť povinným predmetom.
Tento problém majú i v Čechách: „Súčasný systém hodnotenia je aj u nás zaťažený ľudským faktorom. Vysoké školy už prestali považovať výsledky maturity za vierohodné a radšej si zvolili cestu náročných prijímacích pohovorov,“ hovorí český pedagóg Mezera. Slovenská i česká maturita sa podľa neho veľmi podobajú. „Keby český stredoškolák zablúdil na Slovensko, nezistil by, kde maturuje. Možno by mu len niektoré slovenské slová zneli cudzo.“ (sr)
Viac v prílohe RODINA A ŠKOLA