Zdroje pre školstvo sú v nerealizovanom projekte Govnet
KOŠICE 2. mája (SITA) – Zdroje na vyrovnanie dlhov v rezorte školstva za rok 2001 vo výške 510 miliónov Sk a krytie nákladov na učebnice pre základné a stredné školy, ktoré predstavujú 70 miliónov Sk, sú podľa ministra školstva Petra Ponického v nerealizo
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
vanom projekte Govnet, na ktorý sa rátalo so 700 miliónmi Sk. Na brífingu v Košiciach minister povedal, že jeho rezort pripravil do vlády materiál, ktorý navrhuje aj túto alternatívu. Naliehavosť problému oddlženia základných a stredných škôl súvisí s blížiacim sa termínom prechodu kompetencií v oblasti školstva zo štátnej správy na regionálnu samosprávu od 1. júla. Za vyrovnanie dlhov škôl pred prechodom kompetencií sa vláda zaručila. Ponický zámer, aby na tento účel boli použité zdroje práve z projektu Govnet odôvodnil tým, že pri hľadaní alternatívy jeho rezort musel vychádzať z tých možností, kde ešte sú použiteľné zdroje.
Ponický reagoval aj na to, že mnohé vysoké školy si výpadok zdrojov po zrušení poplatkov za externé štúdium nahrádzajú požadovaním tzv. sponzorského príspevku od študentov. Ponický pripustil, že vysoké školy spoplatňovaním externého štúdia obchádzali zákon, lebo ústava garantuje bezplatné vzdelávanie. Dodal však, že väčšina týchto prostriedkov výrazne neovplyvnila hospodárenie univerzít, lebo smerovala na zabezpečenie miezd vyučujúcich. "Je neopodstatnený argument, že nespoplatnenie štúdia neumožní vysokým školám prežiť. Neumožní časti pedagógov dostať sa na úroveň príjmov z minulého roka,“ povedal Ponický s tým, že neexistuje legislatíva, ktorá by vysokým školám zakazovala organizovať štúdium inými formami. Ak sa nájde istý spôsob ako to robiť mimo rámca vysokých škôl, nie je problém v tom, že by nebolo možné takéto štúdium zabezpečovať, vyhlásil Ponický. Minister spomenul možnosti v zakladaní súkromných vysokých škôl. Podľa neho neexistuje žiadna formálna zábrana, aby právnická osoba, nech je ňou ktokoľvek, organizovala štúdium. "Nemôže mať samozrejme okamžite kvalifikovaných učiteľov, a tí sú na vysokých školách," povedal Ponický, podľa ktorého nič nebráni tomu, aby takéto štúdium zabezpečovala súkromná spoločnosť. Ako dodal, vysoké školy sú už natoľko samostatné, že môžu hľadať aj iné - alternatívne riešenia, čo je vecou tvorivosti ich manažmentu.