BRATISLAVA. Vysoký plat, dobré sociálne postavenie a veľa voľného času. To je predstava šťastného života Generácie Y, teda mladých ľudí narodených od konca 80. rokov. Tak to aspoň vidí štúdia publikovaná v britskom časopise Journal of Management.
Generácia Y si podľa britských analytikov cení voľný čas oveľa viac ako ich starší kolegovia. Chce, aby im práca rýchlo utiekla a vyžaduje si viac dovolenky. Na rozdiel od predchádzajúcej generácie vidí prácu len ako spôsob, ktorým je možné zaplatiť účty.
Súčasná mladá generácia podľa štúdie kladie veľký dôraz na finančné ohodnotenie a mieru spoločenského uznania.
Aj na Slovensku chcú mladí viac ako stredná generácia Fenomén Generácie Y
pojem Generácia Y sa prvýkrát objavil v auguste 1993 v magazíne Advertising Age, opisoval generáciu detí narodených v rokoch 1985 až 1995, dnes už často označuje aj generáciu narodenú medzi rokmi 1976 až 2000, zvykne sa nazývať ako internetová generácia, ktorá je zvyknutá robiť viacero vecí naraz, jej hodnoty ovplyvňujú technológie, ktoré sú každodennou súčasťou života tejto generácie, predstava ideálnej práce Generácie Y je veľa zarábať a málo pracovať. Zdroj: Journal of Management, Wikipédia
V našom regióne podobná štúdia chýba. Na základe porovnania skutočných platov v prieskume Merces.sk a očakávaných platov podľa webu Profesia.sk je však možné badať podobný vývoj aj na Slovensku.
Väčšina mladých v skupine 15 až 26 rokov má o desatinu vyššie očakávania platu, ako im zamestnávateľ v skutočnosti dá. Najreálnejšie očakávania majú ľudia starší ako dvadsaťpäť rokov. Čím vyšší je vek, tým sú platové očakávania reálnejšie. Naopak najvyššie očakávania majú mladí okolo 20 rokov.
„Je to otázka hodnôt a postojov," hovorí o vývoji Marcela Holická z konzultačnej spoločnosti Assessment Systems Slovakia. Zdôrazňuje, že hodnoty a postoje sa výrazne formujú výchovou v detstve, v rodine a škole.
Zmeny budú pokračovať „Keď si mladí ľudia budujú rebríček hodnôt, kde na prvom mieste stoja peniaze a zábava, je ťažké od nich požadovať výkon, zodpovedný prístup k práci a jej oceňovanie," hovorí .
Situácia sa podľa nej bude len prehlbovať. „Ak sa nepodniknú preventívne opatrenia, jedného dňa to môže byť výrazný problém," povedala.
Poukazuje na možné problémy s nízkou motiváciou a neschopnosťou budovať si správne pracovné návyky. „To môže významne vplývať na kvalitu pracovného výkonu a konkurencieschopnosť firmy," hovorí.
Kliknite - obrázok zväčšíte
V Košiciach sú realisti Reálnosť predstavy mladých ľudí o ich plate sa výrazne líši aj podľa toho, v akom bohatom kraji sa hlásia o prácu.
Z porovnania výrokov mladých ľudí o tom, koľko by chceli zarábať a dát o tom, na čom sa so zamestnávateľom v skutočnosti dohodnú, vyplýva, že najreálnejšie očakávania majú mladí ľudia hlásiaci sa o prácu v Košickom kraji. Ich predstava o plate je zhodná s tým, čo im firma v skutočnosti aj zaplatí.
Mladí ľudia hlásiaci sa o prácu v Bratislavskom kraji sú zasa jediní, ktorí majú nižšie očakávania ako platy, ktoré im napokon ponúknu firmy.
Nevedia, koľko pýtať Vysvetlením tejto anomálie by mohol byť relatívne vysoký dopyt po mladých zamestnancoch v hlavnom meste, ktorí tlačí ich platy vyššie ako sami dúfajú. Platí to však len v kombinácií s neinformovanosťou uchádzačov o prácu.
„Nízke očakávané platy v Bratislavskom kraji oproti skutočným sú spôsobené tým, že mladí ľudia z regiónov si hľadajú prácu aj v Bratislave a jej okolí, no svoje očakávania v životopisoch prispôsobujú skutočným platom v kraji, z ktorého sú," vysvetlila Lucia Burianová z pracovného portálu Profesia.sk.
Firmy u nás zatiaľ problémy s mladými nemajú
U nás sa fenomén mladej generácie zatiaľ naplno neprejavil. Spoločenským problémom sa stal vo Veľkej Británii.
BRATISLAVA. Britskí absolventi škôl očakávajú, že im „všetko spadne do lona samo", vyplýva to zo zistení britskej Asociácie zamestnávateľov absolventov. Mladí ľudia sa považujú za veľmi žiadaných na trhu práce, no zamestnávateľmi sú označovaní za „vytrhnutých z reality, egoistických a nenásytných".
Množstvo britských firiem musí usporiadať omnoho viac výberových konaní na to, aby našli zamestnancov s lepšou pracovnou morálkou. Rastúcu nespokojnosť s mladými potvrdila pre denník Daily Mail aj riaditeľka reťazca Tesco.
„Príliš často chodia na pohovory neskoro a odmietajú sa slušne obliecť," povedala Lucy Neville-Rolfová. „Stretávam sa s neznalosťou základnej matematiky," hovorí.
Priemerný vek zamestnanca reťazca s rýchlym občerstvením McDonald's na Slovensku je niečo pod dvadsať rokov. Podľa jeho hovorkyne Drahomíry Jirákovej nepociťujú chuť zamestnancov na vyššieho ohodnotenie za menej práce. Nájdu sa však podľa nej aj také prípady.
„Pokiaľ im ide len o zárobok, je to málo. Dáme potom prednosť iným uchádzačom, ktorým je naša filozofia bližšia," povedala.
„Snažíme o to, aby boli spokojní s finančnou odmenou, ako aj firemnými benefitmi, aby u nás mohli pôsobiť dlhodobo," povedala hovorkyňa slovenského Tesca Oľga Hrnčiarová. Adam Valček