
David Fincher. FOTO - DPA
Triler Úkryt, v hlavnej úlohe s Jodie Fosterovou, najnovší film DAVIDA FINCHERA slávneho svojimi špecifickými filmovými štúdiami zla - Sedem, Votrelec tri či Klub bitkárov, sa celý odohráva v jedinom byte. Napriek tomu je to jeden z najväčších trhákov sezóny. Pri európskom štarte filmu odpovedal Fincher na otázky novinárov z viacerých európskych krajín.
Ste známy svojimi ponuroošumelými scenériami, v porovnaní s Votrelcom 3 a Sedem sú priestory Panic Room (Úkryt) až sterilne naleštené.
„Pôvodne som tiež mal s tým problém. Chcel som to mať také temné, ako sa len dalo, aby bolo vidieť, koľko publikum znesie. Ale potom som musel vytriezvieť.“
Lebo investori vám to vysvetlili?
„Nie, bolo to čisto estetické rozhodnutie. Potrebovali sme look, ktorý by sa hodil k príbehu.“
Príbeh je sústredený na niekoľko izieb - na rozdiel od komplexne rozvrhnutých príbehov ako Fight Club alebo Sedem. Nenudilo vás to trochu?
„Verte, že sa viem rýchlo začať nudiť. Ale scenár Davida Koeppa manipuluje s divákom veľmi inteligentne. To bol tiež dôvod vstúpiť do tohto projektu. Pri nakrúcaní občas nastala kríza. Hovoril som si, ó bože, zas tá istá chodba, tie isté schody, kto sa bude na toto dívať? Preto som nasadil všetky možné techniky a efekty - aby sme plne využili potenciál príbehu. Diváci chcú zmenu. Najlepšie je predsa vždy to, keď sa James Bond rúti na lyžiach a pritom narazí do vrtuľníka.“
Takýmto scénam sa budete môcť plne venovať, keď budete nakrúcať Mission Impossible 3, nie?
„Ak to budem robiť. Ešte som sa definitívne nerozhodol.“
Čo vás láka na takomto monštruóznom projekte?
„Chcem sa pohrať so všetkými očakávaniami, ktoré majú ľudia od takéhoto druhu filmu a postaviť ich na hlavu. Okrem toho mi v repertoári stále chýba veľký letný trhák.“
Takú šancu ste už predsa mali s Votrelcom 3. Je to tak?
„Tam som však nemal všetko naozaj v rukách. To je ďalší dôvod, prečo ma zaujíma Mission Impossible. Konečne mám šancu naozaj sa chopiť filmu zo slávnej série.“
Nebudete pri spolupráci s megahviezdou ako Tom Cruise nútený robiť kompromisy?
„Tom Cruise mi sľúbil, že bude robiť, čo poviem.“
Ako si môžete byť taký istý, že to tak aj naozaj bude fungovať?
„Samozrejme, filmár sa nesmie báť pohádať. A dôležité je presne si so všetkými zúčastnenými definovať, čo od filmu očakávame. Keď vezmete peniaze iných ľudí, povieš, dám ich na to alebo ono, pretože je to z toho či onoho dôvodu dôležité, pretože publikum na to bude reagovať. Aj keď sa to celé vymkne spod kontroly, máš sa čím obhájiť.“
Ale nemajú v Hollywoode hlavné slovo účtovníci?
„Nie celkom. Vždy ide o to, že ľudia zo štúdií by radi šli do rizika, ale keďže musia stále myslieť na polročnú bilanciu, tak jednoducho nemôžu. Potrebujú však hviezdy. A niet lepšieho spôsobu ako uloviť hviezdu, než jej ponúknuť toho správneho režiséra s tým správnym projektom.“
Máte teda s vašou nezávislou firmou, ktorú plánujete založiť s kolegami režisérmi Stevenom Soderberghom, Alexandrom Paynom a Spikom Jonzom tie najlepšie predpoklady?
„Najskôr potrebujeme peniaze a organizačnú štruktúru. Tak či tak sme do veľkej miery autonómni. Autonómiu si získate len určitým stupňom zodpovednosti. Keď človek oboma rukami utráca a nedodržiava termíny, ľahšie ho donútia ku kompromisom.“
Mali by túto branžu riadiť režiséri?
„Povedzme to tak: všetci tí právnici a bossovia by mali pochopiť, že filmy robiť nevedia. V sedemdesiatych rokoch to tak bolo. Preto sa dali skúšať nové veci. Ale dnes sa manažéri už zas považujú za géniov.“